Att göra grundskolan mobilfri fungerar inte. Det menar Anita Grigic Magnusson, doktor i tillämpad informationsteknologi vid Göteborgs universitet. Hon har forskat på hur mobilen används i skolan och tror inte på ett förbud.
En mobilfri grundskola kan bli verklighet i det nya Tidöavtalet. Fackförbundet Sveriges lärare ser beslutet som provocerade i ljuset av Pisa-resultaten. Hammarkullsskolans biträdande rektor Linnea Lindquist är skeptisk.
Mobilförbud i grundskolan är i sig en bra åtgärd, anser Sveriges Lärare, men är det det enda politikerna har att komma med efter den dystra läsningen av Sveriges resultat i Pisamätningen, frågar sig förbundsordföranden Åsa Fahlén.
Lärarfacket Sveriges Lärare anser inte att regeringens och Sverigedemokraternas förslag om en helt och hållet mobilfri grundskola är tillräckligt.Detta eftersom mobilanvändandet bara är en liten del av problemen i skolan.
Regeringen och Sverigedemokraterna vill att grundskolan ska bli helt mobilfri för elever mellan årskurs 1 och 9 – så även på rasterna. Skolminister Lotta Edholm (L) säger att mycket tyder på att användandet av mobiltelefoner skulle kunna vara en av orsakerna till att resultatet bland skolelever försämrats.
Grundskolan ska bli helt mobilfri. Även på rasterna ska elever från årskurs 1 till 9 tvingas lämna ifrån sig telefonerna.Regeringen och Sverigedemokraterna är överens i frågan.
Grundskolan ska bli helt mobilfri. Även på rasterna ska elever från årskurs 1–9 tvingas lämna ifrån sig telefonerna, enligt nya Tidöavtalet.– Det är ett steg framåt i en viktig kulturförändring, säger Liberalernas partiledare Johan Pehrson.
Stök och brist på disciplin. Det är en av förklaringarna till det svenska Pisa-raset i skolan enligt OECD:s utbildningschef.Ninmar Malki, som ifjol utsågs till årets gymnasielärare, tror att dagens mobilanvändning är ett av problemen.”De här eleverna är vana med stimuli, med informationsflöde via sociala medier, där hjärnan alltid är överstimulerad”, säger hon.
De finländska eleverna kan matematik sämre än tidigare, visar årets Pisaundersökning. Orsakerna är många, men teknikens ständiga närvaro i skolorna orsakar problem.