Diskrimineringsombudsmannen, DO, utreder nu en anmälan i vilken en elev på en grundskola i Sundsvall beskrivs ha utsatts för sexuella övergrepp av en i personalen.
Skolinspektionen har granskat 24 skolors arbete mot trakasserier och kränkningar på nätet. Granskningen visar att skolorna inte gör tillräckligt för att främja en trygg miljö för eleverna på nätet och inte heller bedriver ett tillräckligt förebyggande arbete för att hindra att elever blir kränkta.
Vi har tidigare uppmärksammat forskning som visar att läraren är den enskilt viktigaste faktorn som påverkar elevers kunskapsutveckling, men lärarrollen handlar inte bara om att förmedla traditionella ämneskunskaper. En lärare leder unga människor i utveckling i en bredare mening och är väldigt viktig i rollen som förebild.
En 15-årig pojke som var med i tv hånades på nätet av Sverigedemokratiska politiker. Det utlöste en storm av rasism mot pojken. SvD Junior träffade hans skolkompisar som är chockade och arga.
Skolan gjorde inte tillräckligt för att skydda en högstadieflicka mot rasistisk mobbning. Därför döms nu Svedala kommun att betala henne 22.000 kronor i diskrimineringsersättning.
Jag vill, ber och önskar att folk kan öppna sina ögon. Jag känner mig utmattad, en tryckande ångest, hopplöshet. För jag vet inte hur man blir av med mobbningen, skriver Ina Rosenhöjd.
Det ska vara lag på att mobbaren, och inte den utsatta klasskamraten, är den som ska behöva byta skola. I alla fall enligt ett förslag som nu ska behandlas i Finlands riksdag, skriver Yle.
Lärarens agerande i klassrummet har stor betydelse för elevers motivation att ingripa mot mobbning. När elever är passiva åskådare eller medhjälpare till mobbning beror det ofta på en konfliktfylld lärar-elev-situation. Det visar en ny studie som psykologen Tomas Jungert har publicerat.
Det var när den 14-åriga flickan satt i skolans bibliotek som den ett år äldre pojken kom fram till henne. Han började då pussa och ta på flickan trots att hon inte ville.