Tillgång till en mentor som följer elevens kunskapsutveckling och studiesituation. Tydligare rektorsansvar att utreda upprepad eller längre frånvaro bland elever. Det är två av regerings förslag för att få fler elever i gymnasie- och gymnasiesärskolan att fullfölja sin utbildning. Men Liberalernas partiledare Jan Björklund tycker att förslagen är tandlösa.
Nu satsar Båstads kommun på en lärarcoach som ska stötta lärare och rektorer i pedagogiskt ledarskap. Enligt skolchefen Sara Damber är det inte på grund av ett dalande skolresultat, utan för att ge en likvärdig utbildning för eleverna.
På Stenhammarskolan i Flen får lärare enbart ägna sig åt undervisning. Mentorskapet har lyfts bort ansvaret efter önskemål från lärarkollegiet. En förändring som skapat större intresse för att jobba på skolan, upplever rektor Katarina Gustafsson.
Alla nya lärare i Mjölby kommun erbjuds ett gediget introduktionsprogram med två timmars avsatt tid för mentorskap varje vecka. "De nya lärarna tycker att det är jätteskönt. De känner att de får en bra start att komma in i yrket", säger läraren Emma Forsén.
På Enskede gårds gymnasium i Stockholm får lärarna vara lärare, tack vare införandet av separata mentorer. "Jag hinner ägna mig åt mina ämnen och mina elevers kunskapsutveckling", säger läraren Anna Graan.
Det behövs 50 000 nya ingenjörer de närmaste 13 åren. För att möta den utmaningen måste fler tjejer intressera sig för tekniskt inriktade utbildningar och yrken. Men bristen på kvinnliga förebilder gör att de tvekar. Det tänker Semcon råda bot på ett helt nytt mentorsprogram.
Tibble Gymnasium i Täby först i Sverige med traineeprogram för nya lärare. "Jag känner mig stolt över att vi gör en sådan här rejäl satsning", säger friskolekoncernens vd Niklas Pålsson.
Många nyutexaminerade lärare saknar stöttning under sin första tid i yrkeslivet. I Täby är man först i landet med att införa så kallade traineeprogram för nyutexaminerade lärare. Lärarnas Riksförbund välkomnar satsningen.
På ProCivitas gymnasieskolor har alla elever möjlighet att söka en egen mentor från näringslivet. Tanken med mentorsprogrammet är att eleverna ska ha ett bollplank i det lokala näringslivet som kan fungera som inspiration och stöd under det sista gymnasieåret.
När mentorskapet lyftes över på heltidsanställda mentorer ökade antalet elever som tog examen från Vretagymnasiet i Linköping. "Lärarna får koncentrera sig på att undervisa", säger Annika Gabrielsson, en av mentorerna på skolan.