Det började som en nödlösning på lärarbristen i Lycksele. Men efter ett och ett halvt år med klassmentorer hotar lärarna med att säga upp sig om de försvinner.
För ungefär ett år sedan infördes ett försök med klassmentorer på Norrängsskolan i Lycksele. Redan nu har satsningen gett resultat och lärarnas arbetsmiljö har förbättrats – detta visar en rapport från Umeå universitet. "Lärarna känner att de får vara lärare. De har mer resurser och mindre krav", säger Maria Nordin, Umeå universitet.
Alla nya lärare har rätt till en introduktionsperiod ledd av en erfaren mentor. "Det handlar i grunden om att skapa trygghet för den nyexade läraren", säger Victor Karlsson på Skolverket.
I skolor där man infört ett renodlat läraruppdrag och lagt mentorsuppgifterna på andra har stressen bland lärarna minskat betydligt. Elever, föräldrar och lärare har allt att vinna på ett system där man skiljer läraruppdraget från mentorskapet, skriver Lotta Knutsson Bråkenhielm, mentor på Plusgymnasiet i Stockholm.
På Norrängsskolan i Lycksele har varje klass en mentor som följer klassen hela dagen med huvudansvar för att skapa trygghet och studiero. Det gör det möjligt för lärarna att fokusera på undervisningen.
Kunniga och engagerade lärare och förskollärare gör skillnad i en framgångsrik skola och förskola. Genom en introduktionsperiod med mentor får nyanställda lärare och förskollärare en bra start.
Nordinskolan i Smålandsstenar hade tidigare problem med kränkningar, brister i arbetet med elevhälsan och stressade lärare. I höstas tillsattes tre mentorstjänster och det ansvaret lyftes bort från lärarna. Både skolledning, lärare och elever vittnar nu om att förändringen har haft positiv effekt.