Frågan i rubriken är intressant. Det borde ju inte vara svårare att behärska skolmatematikens ”grammatik” än modersmålets. Kanske bör frågan omformuleras: ”Vad är det i vår undervisningskultur som gör matte så svårt?”, skriver Wiggo Kilborn, tidigare universitetslektor i matematik med inriktning mot didaktik, numera konsult inom utbildningsområdet.
Måndag den 19 november står det matematik på schemat hela dagen på Vidåkersskolan i Vingåker. Denna gång är temat taluppfattning i olika former. För fjärde gången arrangerar högstadieskolan en temadag i matematik, skriver Vingåkers kommun i ett pressmeddelande.
Kommunerna är för dåliga på att fördela skolornas resurser efter behov, vilket läroplanen kräver. Därför ger regeringen nu Skolverket i uppdrag att granska kommunernas resursfördelning.
Ulrika Ryan, lärare på Byskolan i Lund, har utsetts till vinnare av lärarstipendiet Guldäpplet för sitt arbete med att förnya arbetsformerna i matematik med stöd av digitala verktyg. Hon har på ett inspirerande sätt utvecklat sitt arbete i dialog med såväl forskare som kollegor.
Ulrika Ryan, klasslärare på Byskolan i Lund, har fått Guldäpplet 2012 på Skolforum i Stockholm. Hon får priset för sitt arbete med att integrera it i matematikundervisningen, bland annat genom att byta ut penna och papper mot datorer.
Ulrika Ryan, lärare på Byskolan i Lund, är vinnare av lärarstipendiet Guldäpplet för sitt arbete med att förnya arbetsformerna i matematik med stöd av digitala verktyg.
Regeringen har gett Skolverket i uppdrag att göra de nationella proven i matte mer jämförbara över tid. Men myndigheten hävdar i sin rapport att detta hotar provens nuvarande grundsyften.
Stures elever får extraundervisning en timme i veckan för att kunna tenta upp matten. Men för dem som saknar motivation och har svaga kunskaper från grundskolan kan det bli svårt. Det menar Thomas Göransson, mattelärare på Sturegymnasiet i Halmstad.
Allt fler gymnasieelever blir inte godkända i matte. Malin Stenström i Västerås vill att skolan sätter in extra stödundervisning. ”Det är lärarnas jobb att vi ska klara det”, säger hon.