Usla matteresultat i skolan har plågat de svenska politikerna i många år. I vår avslutas det statliga Matematiklyftet som skulle göra matten i skolan bättre. Och nu undersöker forksare hur det har fungerat i skolorna i Lunds kommun.
Att flytta undervisningen från klassrummet ut i verkligheten har ökat elevernas intresse och motivation för matte enormt. "Eleverna utför matematiken praktiskt utan att direkt ens tänka på det", säger Elisabet Bellander, förstelärare i matematik och initiativtagare till den framgångsrika satsningen på ”karaktärsämnesmatte”, KaMa.
Efter en otroligt jämn final stod det klart att Täby Friskola vann årets Sigma 8 och kommer att representera Sverige för femte året i rad i den nordiska finalen i slutet av maj.
Matematik är ett underbart ämne. Det menar i alla fall matematikern Qihm Xantcha som på fredagen föreläste för elever på natur- och teknikprogrammen på Brogårdsgymnasiet i Kristinehamn. Och när han satte i gång lade sig en koncentrerad tystnad likt en blöt filt över aulan.
Pulsträning innan mattelektionerna ska höja koncentrationsförmågan hos två av klasserna på Vikbolandsskolan. Klassföreståndare Malin Wikelöv Wahlström ser goda resultat hos sina elever.
Propositionen innehåller förslag till ändring i skollagen (2010:800). Det föreslås att den minsta totala undervisningstiden utökas med 105 timmar i grundskolan, specialskolan och sameskolan samt i grundsärskolan, utom inom inriktningen träningsskolan. För grundskolan föreslås att den ökade undervisningstiden ska användas för ämnet matematik.
Matteläraren Tina Ratcovitch vid Skälbyskolan i Västerås låter sina sjundeklassare undervisa skolans ettor och femmor i matematik. "Jag letar hela tiden efter nya kanaler där jag kan få med kunskapskraven. Varierad undervisning gör eleverna kreativa," säger hon.
Elever i Göteborg kan få extra stöd i matematik efter skoltid. Tjänsten Mattecoach på nätet är öppen för samtliga elever från klass 6 till och med gymnasiet. Fifi Music, som går i åttan på Glöstorpsskolan, är mycket nöjd med hjälpen.