"Om du fortsätter öva och öva på det här sättet kommer det komma den dagen där du kan lösa matematiska uppgifter utan problem", skriver Azad Marof, gymnasielärare i matematik.
I våras kom det färdiga beslutet om att utöka skolans uppdrag till att också inbegripa digital kompetens och programmering. Det är så klart bra. Problemet är att en stor del av de nya momenten ska rymmas inom den befintliga matematikundervisningen, skriver Karolina Lisslö, generalsekreterare Mattecentrum, m.fl.
Mattelärare för en dag? Nu ska grundskoleelever få prova på att lära ut matematik. Mathivation startades för att motivera elever till studier, och har nu värvat flera skolor.
Geometri, skalor och siffror i största allmänhet kan upplevas som knastrigt och ogripbart för en del. Nu testas ett nytt grepp på fyra högstadieskolor i Kungsbacka för att vända de sjunkande kunskaperna i matematik.
Matematikundervisningen måste hänga ihop bättre från grundskolan till gymnasiet. För att det ska bli verklighet behöver matematiklärarna samarbeta mer och hitta fler naturliga mötesplatser.
Svenska elever uppvisar överlag dåliga resultat i matematik. Men det finns elever som går mot strömmen, i helgen samlades några av dem på ett räkneläger på Linköpings universitet.
För lärarna på Nydalaskolan i Malmö har det obligatoriska bedömningsstödet i årskurs 1 blivit både en trygghet och en ryggrad. Resultaten bildar basen för en stor del av undervisningen.
Många barn och unga ser sig själva som helt odugliga i matematik. I Umeå får eleverna mental träning för att stärka självförtroendet i ämnet. Resultatet blir att fler elever når godkänt betyg.
Barnen får tänka själva, sedan prata ihop sig med bänkgrannen och till sist går hela klassen igenom matematikproblemet. Sedan i höstas har klass 5b i Bredängsskolan en timme mer matematik i veckan.