Från konkret till abstrakt. På Munkhätteskolan i Malmö använder eleverna staplar och kuber för att resonera sig fram till lösningar på matematikproblem. Metoden kommer från Singapore.
Tekniska museet och Mot nya höjder tar unik satsning vidare till Gävleborg där skola, science center, näringsliv, akademi och region med förenade krafter ska öka intresset för naturvetenskap, teknik och matematik hos barn och unga.
17-årige Hugo Eberhard, som går i årskurs 2 på Lars-Erik Larssongymnasiet i Lund, tog hem segern när finalen i Skolornas matematiktävling avgjordes i helgen.
120 matematikintresserade gymnasieelever från hela landet har i dagarna samlats på Karlstads Universitet. Ett av syftena är att locka fler tjejer till de matematiska utbildningarna.
Sjukskriven på grund av matteångest med ont i magen och huvudvärk. Så illa var det för en del av Anna Palmers elever på utbildningen till förskollärare. ”Vi fick göra om undervisningen och börja kursen med att prata om deras minnen från skoltiden”, säger hon.
Det är oerhört viktigt att sätta in stöd redan på lågstadiet. Det säger professorn i pedagogik, Ulrika Wolff, som är kritisk till att regeringens läsa-skriva-räkna-garantin riskerar att inte blir verklighet. "Jag tycker att man ska ta den här chansen att verkligen försöka vända på systemet", säger hon.
Maria Hilling-Drath tröttnar aldrig på att prata matematik med eleverna. Samtalet är nyckeln till att utveckla de övriga förmågorna inom ämnet, anser hon.
Enligt en ny rapport från Skolverket är det framförallt matematiken som står i vägen för en färdig gymnasieexamen. Men vad är det som gör matten så svår, och hur gör man den rolig och spännande istället? Hör Anna Efremova, grundskolelärare i matematik som prisats av Kungliga vetenskapsakademien för sin undervisning. (webb-radio)
Om våra ungdomar och Sverige ska kunna konkurrera internationellt behöver unga få upp ögonen för glädjen i matematiken. Och det redan från 6 år. Stora visioner ligger bakom företaget Matteklubben.