Matteresultaten för Uddevallas skolelever försämras. Värst är det i årskurs 6, 7 och 8 men även årskurs 9 ligger under riksgenomsnittet när det gäller matematikresultaten.
Matematiken som lästes i skolan har visat sig onödig senare i livet, tycker var tredje person i ny studie. Nu behövs en attitydförändring anser Handelskammaren, som står bakom rapporten.
En tredjedel av de tillfrågade i undersökningen Mattekollen tycker att matematik i skolan är onödigt. En lika stor del anser att det handlar om talang snarare än hårt arbete för att behärska ämnet.
Lärarförbundet svarar på Utbildningsdepartementets promemoria, där det föreslås att undervisningstiden får matematik utökas. Lärarförbundet anser inte att förslaget om utökad undervisningstid bör införas i dagsläget.
Svenska elevers matematikkunskaper dalar enligt mätningarna. Men hur står det till med "räknefärdigheten" i skolan i dag? Debattörerna menar att tendensen är att det under de senaste åren blivit allt viktigare att prata om matematiken, medan räknefärdighet blir allt mer oviktigt.
På torsdag och fredag kan tusentals mattelärare ta del av över 200 föreläsningar och workshops när Matematikbiennalen går av stapeln på Karlstads universitet.
Allt färre niondeklassare i länet får godkänt i ämnet matematik. Så ser situationen ut i 25 av 26 kommuner i Stockholms län visar en ny rapport från Skolverket.
Ett nytt program kan hjälpa elever som har problem med matematiken. Det verkar dessutom öka intresset och en klass på Carlforsska har gjort flest uppgifter i hela Sverige.
"Det är viktigt att inte hjälpa eleverna för mycket". Det menar Farid Nolen, matteinspiratör och initiativtagare till Mathivation, som ser sin uppgift att motivera och inspirera eleverna i matematik och få dem att våga utmana sina egna gränser.