Regeringen inför mer matematik för eleverna i årskurserna 4-6 i höst – men bristen på lärare i ämnet är stor. ”Det går inte att backa ur problemet”, säger Gustav Fridolin (MP).
Regeringen har i dag beslutat om en lagrådsremiss med förslag om utökad undervisningstid i grundskolans årskurs 4-6. Syftet är att eleverna ska få mer matematik på schemat.
Till höstterminen blir det mer matematik i mellanstadiet. Eleverna får läsa ämnet ytterligare en timme i veckan. Men det finns inte tillräckligt många mattelärare för att klara det, enligt Lärarförbundet som är kritiskt till reformen.
Att introducera barn till matematik är roligt. Egentligen handlar det om att ta fram ”matteglasögonen” och börja titta. Sen kommer det kanske viktigaste och det är att servera mattespråket, skriver Mira Banjac, pedagogisk utvecklingsledare.
Matteresultaten för Uddevallas skolelever försämras. Värst är det i årskurs 6, 7 och 8 men även årskurs 9 ligger under riksgenomsnittet när det gäller matematikresultaten.
Matematiken som lästes i skolan har visat sig onödig senare i livet, tycker var tredje person i ny studie. Nu behövs en attitydförändring anser Handelskammaren, som står bakom rapporten.
En tredjedel av de tillfrågade i undersökningen Mattekollen tycker att matematik i skolan är onödigt. En lika stor del anser att det handlar om talang snarare än hårt arbete för att behärska ämnet.
Lärarförbundet svarar på Utbildningsdepartementets promemoria, där det föreslås att undervisningstiden får matematik utökas. Lärarförbundet anser inte att förslaget om utökad undervisningstid bör införas i dagsläget.
Svenska elevers matematikkunskaper dalar enligt mätningarna. Men hur står det till med "räknefärdigheten" i skolan i dag? Debattörerna menar att tendensen är att det under de senaste åren blivit allt viktigare att prata om matematiken, medan räknefärdighet blir allt mer oviktigt.