Rapporten redovisar resultatet av Skolinspektionens kvalitetsgranskning med inriktning mot användningen av digitala verktyg i undervisningen i matematik och teknik. Iakttagelserna och slutsatserna gäller de 12 skolhuvudmän och 27 skolor som har granskats och avser därmed inte att ge en nationell bild av förhållandena eller en generell bild för alla ämnen. (pdf)
Digitala verktyg används brett i vårt samhälle och unga behöver förstå hur digital teknik påverkar oss och hur de ska agera i en digital värld. Skolan har en viktig roll att ge elever möjlighet att utveckla förmågan att använda och skapa med digital teknik och förståelse för hur digitaliseringen påverkar individen och samhällets utveckling.
Regeringen har beslutat att Sverige ska vara ledande i att ge elever digitala möjligheter i undervisningen. Men den granskning vi publicerar i dag visar att tre fjärdedelar av skolorna inte följer de krav som finns på användning av digitala verktyg i ämnena matematik och teknik, skriver Helén Ängmo och Ylva Gunnars, Skolinspektionen.
Pensum for matematik på B-niveau i gymnasiet er vokset, og det har konsekvenser for elevernes læring. »Lærerne opfatter tilstanden som alvorlig«, lyder det i en ny undersøgelse, der bygger på gymnasielæreres erfaringer. Lærerne er også bekymret for, at det kan gå ud over de bedste elever.
Sandra Sköld går i dag i nian i Borlänge. Sedan sjuan har hon haft väldigt lätt för matte och räknade ut matteböckerna snabbare än sina klasskamrater. Idag räknar hon i en gymnasiebok men har svårt att få hjälp från skolan utifrån sin nivå. "När jag behöver hjälp med ett tal så vill ju jag ha…
Vid Östra Real i Stockholm lockar mattekurserna linjär algebra och matematiska cirkeln endast elever som redan är högpresterande. Försteläraren Fredrik Hollsten har ingenting emot det.
Var femte elev i högstadiet har svårigheter med matematik, visar en ny avhandling. Problemen kan till exempel uppstå när begreppet x plötsligt dyker upp i talen.
David Sumpter är professor i matematik men sträcker sig med popkulturellt folkbildarpatos långt utanför universitetets väggar i Uppsala. I hans böcker sätts matematiken in i breda samhällsperspektiv – från fotboll till sociala medier och modern politik.