Mingdao Zou Zhong, 15, är rent ut sagt ett geni. Här ger han sina tre supertips. "Jag löser problem i riktiga livet bättre tack vare matte", säger han.
Tycker du matte är tråkigt? Eller kanske har svårt att begripa hur mycket du än försöker? Prisade matematikläraren Daniel Carlsson vid Linköpings universitet ger här fem tips på vad du kan tänka på.
Sedan den 1 juli 2019 gäller bestämmelser i skollagen om en garanti för tidiga stödinsatser. Syftet med garantin är att elever i behov av extra anpassningar och särskilt stöd ska få det så tidigt som möjligt och att stödet utformas efter varje elevs behov. Rätt stöd i rätt tid!
Svenska elevers förbättrade resultat i matematik i den senaste Pisa-undersökningen var ett glädjebesked. Men hur kan vi se till att den positiva trenden fortsätter om det samtidigt tummas på undervisningens kvalitet? Det är en ekvation som inte går ihop, skriver Åsa Fahlén, ordförande Lärarnas Riksförbund.
Teknikföretagens webbserie vi räknar på det! tar hem segern i årets första omgång av Månadens content, en prestigefylld utmärkelse som delas ut av tidskriften Resumé.
Sedan hösten år 2011 genomförs årligen ett diagnostiskt prov i matematik för eleverna i årskurs 1 i gymnasieskolorna i Stockholms stad. I denna rapport analyseras resultaten för ht 2019 års prov. Ett av rapportens syften är att beskriva kunskapsläget i matematik för elever i kommunens gymnasieskolors årskurs 1. Provresultaten redovisas även uppdelat på elevernas avlämnande…
Rikard Gustafsson är en av kommunens utvecklingsledare i matematik och Parkskolan är en av skolorna som deltar i ett nationellt projekt med syfte att lyfta matematikundervisningen.
Vad händer med förskoleklassen om grundskolan blir tioårig, som regeringen tillsammans med stödpartierna C och L föreslog i höstas? Sven Persson, professor vid Malmö universitet, menar att det viktigaste är att undervisningen är utformad så att eleverna tidigt får vara aktiva, undersökande och lekande.
Cirka tio procent av eleverna som går ut nionde klass har underkänt i matematik. Det vill arbetsgivar- och branschorganisationen Teknikföretagen ändra på. Genom humoristiska filmer, som illustrerar vardagsproblem unga stöter på, är syftet att avdramatisera matematikämnet bland högstadieelever.