Lärare i grundsärskolan måste ofta uppfinna sina egna läromedel. Med Kunskapsklubben får de en paketlösning i matematik och IT som både elever och lärare gillar.
Andelen elever med åtgärdsprogram har ökat i grundskolan och är högst i årskurs 9. Det kan vara ett tecken på att stöd till elever sätts in för sent. Regeringen införde därmed under 2019 ”Garantin för tidiga stödinsatser”. Skolinspektionen har nu granskat arbetet med tidiga stödinsatser i förskoleklass. Och vår sammanvägda bedömning är att garantin i…
Den 1 juli 2019 infördes en garanti för tidiga stödinsatser, vars syfte är att stärka elevers kunskaper i svenska och matematik. Garantin för tidiga stödinsatser syftar till att uppmärksamma elever som är i behov av stöd i sitt lärande, och att stöd i svenska, svenska som andraspråk och matematik ska sättas in tidigt, det vill…
I och med garantin för tidiga stödinsatser har förskoleklassen fått ett nytt stort åtagande. I korthet innebär detta att samtliga elevers språkliga och matematiska kunnande ska kartläggas med hjälp av de nationella kartläggningsmaterialen Hitta språket och Hitta matematiken. Sedan ska elever som bedöms vara i behov av stöd för sin utveckling inom dessa områden ges…
Kraftigt minskade studier i ämnena historia och samhällskunskap kan bli förödande för bevarandet av vårt kulturarv och det fortsatta samhällsbygget. Det skriver Rolf Ekelund, lärare i svenska och historia.
Den 21-22 september genomförs den Internationella matematikolympiaden - OS i matte. För första gången i historien genomförs olympiaden virtuellt. Det svenska laget medverkar från Lund.
'Hver tiende skoleelev dumper i dansk og matematik' står der på forsiden af Politiken i dag. Men det korrekte tal er, at 8-9 procent dumper dansk OG/ELLER matematik.
Att i ett tidigt skede bryta elevers missuppfattningar kring matematik har positiv effekt. Det visar Helena Vennbergs forskning om undervisning i matematik i förskoleklass. Nu har hennes avhandlingen valts till favorit av Skolportens lärarpanel.
I den här rapporten analyserar jag om andelen kvinnliga matte- och NO-lärare i högstadiet har betydelse för om kvinnliga elever väljer att läsa matematikintensiva utbildningar på gymnasiet och högskolan. (pdf)
Fler kvinnliga matematik- och NO-lärare på högstadiet påverkar inte hur stor andel flickor som läser matematikrelaterade ämnen på gymnasiet och endast i liten grad ämnesvalen till högre utbildning.
Allt gick väldigt fort. Över en natt förväntades lärare komma på distansuppgifter av samma kvalitet som ”vanlig” undervisning. Här är några exempel på hur lärare tar hjälp av coronakrisen för att göra det.