Nyhetskategorier
Nyheter inom kategori "Matematik"
Visar sida 38 av 79
Nyhetskategorier
Skolverket missnöjt med svenskt matteresultat
Det blev ett oförändrat resultat för de svenska eleverna i den globala kunskapsmätningen Timss 2019. Sverige fick i stort sett samma poäng i matematik och naturvetenskap som vid det positiva trendbrottet 2015.
Nyhetskategorier
TIMSS: en studie om kunskaper i matematik och naturvetenskap
TIMSS är en internationell studie som undersöker kunskaper i och attityder till matematik och naturvetenskap hos elever i årskurs 4 och årskurs 8.
Nyhetskategorier
TIMSS 2019. Svenska grundskoleelevers kunskaper i matematik och naturvetenskap i ett internationellt perspektiv.
TIMSS 2019 är en internationell jämförande studie som genomförts i 64 länder. Studien undersöker kunskaper i och attityder till matematik och naturvetenskap i årskurs 4 och 8. (pdf)
Nyhetskategorier
Ny studie om elevers kunskaper bekräftar positivt trendbrott
Kunskapsresultaten i matematik och naturvetenskap hos elever i årskurs 4 och 8 ligger kvar på samma nivå som 2015, då den internationella kunskapsmätningen TIMSS genomfördes förra gången. Det betyder att 2015 års trendbrott med förbättrade kunskapsresultat kvarstår och bekräftas i TIMSS 2019.
Nyhetskategorier
TIMSS 2019 International Results in Mathematics and Science
East Asian countries—Singapore, Chinese Taipei, Korea, Japan, and Hong Kong SAR—were the top performers. In mathematics, led by Singapore, the five East Asian countries outperformed the other TIMSS countries by substantial margins in fourth and eighth grades. In science at both grades, Singapore, Chinese Taipei, Korea, and Japan also performed well and were joined by…
Nyhetskategorier
Besked om hur elever klarade kunskapstest
Närmare 600 000 elever världen över har deltagit i kunskapstestet Timss. Klockan tio blir resultaten offentliga. Vilka länder presterade bäst? Och hur gick det för de svenska eleverna?
Nyhetskategorier
Timss 2019: prov i matte och naturkunskap för världens elever
Kunskapsmätningen Timss visar hur elever i ett 60-tal länder presterar i matematik och naturvetenskap. Frågan är: Har de svenska åttondeklassarna lyckats förbättra resultaten ytterligare efter det positiva trendbrottet för fyra år sedan?
Nyhetskategorier
Intensivmatte lyfter elever som har det svårt
”Jag vill förmedla att jag inte är där för att jävlas, att jag finns här för att du ska lyckas.” Så ser Ulrica Dahlberg på sin roll som gymnasielärare i intensivmatematik. Hon menar att relationen till eleverna är nyckeln till framgång – inte vilken metod man väljer.
Snart besked om hur elever klarade matten
Kunskapsmätningen Timss visar hur elever i ett 60-tal länder presterar i matematik och naturvetenskap. Frågan är: Har de svenska åttondeklassarna lyckats förbättra resultaten ytterligare efter det positiva trendbrottet för fyra år sedan?
Forskare: Övertolka inte resultaten
Sverige brukar delta i internationella kunskapsmätningar som Pisa och nu aktuella Timss. Men till vilken nytta? "Det är vettigt att delta, men man ska alltid tolka resultaten med försiktighet," säger forskaren Samuel Sollerman.
Nyhetskategorier
”Elever får inte förloras i matematiksvårigheter.”
Politiker och skolhuvudmän måste värna de behöriga matematiklärarna. De måste få förutsättningar att bedriva en god undervisning, skriver fyra företrädare för Specialpedagogiska skolmyndigheten.