Skoldebatten har på senare tid mest handlat om friskolor, segregation och vinster – men varför lär sig svenska elever inte läsa, skriva och räkna ordentligt? Ivar Arpi pratar med Anna-Karin Wyndhamn, krönikör på Bulletin och fil dr i pedagogiskt arbete, och läraren Håkan Sjöberg. (webb-radio)
En mamma i Göteborg fann sin sjuåriga dotters mattebok orättad och full av fel. Det visade sig att läraren anser att rättning “tar bort glädjen”, och fick stöd av rektor. Själv har jag under utvecklingssamtal fått förklarat att eleven ofta själv får välja om fel i stavning eller grammatik ska markeras, skriver Anna-Karin Wyndhamn i…
Skolor som inte tar sin uppgift på allvar sviker barnen när de inte använder rödpennan. Elever som bevisligen räknat eller skriver fel måste få reda på att de gjort misstag så att de kan bättra sig, skriver Csaba Bene Perlenberg på ledarplats.
En skola i Göteborg rättar inte fel i barnens skolarbete. Förklaringen ska vara att de inte vill förstöra glädjen för barnen genom att berätta att de gjort fel. "Jag blev faktiskt chockad när jag läste det", säger en mamma till tidningen.
Schackintresset får rejäl draghjälp av Netflix nya succéserie The Queen’s Gambit. Nu hoppas matematikläraren och schackentusiasten Andreas von Schéele att fler kollegor börjar se de goda möjligheter spelet ger som pedagogiskt hjälpmedel i undervisningen.
Den 1 juli 2019 infördes en garanti för tidiga stödinsatser, vars syfte är att stärka elevers kunskaper i svenska och matematik. Garantin för tidiga stödinsatser syftar till att uppmärksamma elever som är i behov av stöd i sitt lärande, och att stöd i svenska, svenska som andraspråk och matematik ska sättas in tidigt, det vill…
Vi har granskat arbetet med garantin för tidiga stödinsatser i förskoleklassen på 30 skolor. Nu sammanfattar vi resultaten i en film med projektledare Ylva Gunnars. Granskningen publicerades i slutet av oktober 2020. (webb-tv)
En övervägande del av skolorna uppfyller inte alla steg i den så kallade läsa-skriva-räkna-garantin för förskoleklasser. Det visar en granskning som Skolinspektionen gjort.
För sjätte året i rad ökar andelen elever som tar gymnasieexamen inom tre år. En förklaring är att det går bättre i matematik för eleverna på yrkesprogram.
Antiklimax. Så kan man väl sammanfatta det oförändrade resultatet för svenska elever i Timss 2019 – en global kunskapsmätning i matematik och naturvetenskap som publicerades i går. Nu ger tre matteprofiler sin syn på hur resultatet ska lyfta.
Resultaten i TIMSS 19 visar att den positiva trenden bekräftas men det är samtidigt mycket oroande att likvärdigheten minskar. Vi måste hitta nya vägar att stärka skolor med sviktande kapacitet, säger Matz Nilsson, Sveriges Skolledarförbund.