I 15 år har Lennart Børsting som matematiklærer på et 10.-klassecenter oplevet, at mange af hans elever har følt sig sorteret fra i matematikundervisningen gennem hele deres skoletid. Ved at anvende en legende tilgang i undervisningen finder de unge glæden og forstår pludselig faget, oplever han.
För att komma till rätta med den låga kunskapsnivån i matematik i grundskolorna i Västerås påbörjades en storsatsning på intensivundervisning – som blev en succé.
Elever som halkat efter i ett ämne saknar ofta de grundläggande sammanhangen. Men elever som tvärtom har lätt för samma ämne kan också sakna sammanhang. Nationella Mattekollo är en inspirerande framgångssaga.
Kritiken mot Skolverkets ämnesplan i matematik innebär att matteämnet delas i två, om regering och riksdag säger ja till det nya förslaget. Men betygsutredaren Jörgen Tholin är orolig för att färre ska läsa på de avancerade nivåerna.
The low math and reading scores for 9-year-olds from the recent National Assessment of Educational Progress paint a somewhat confusing picture - although it's clear that today's students have less measurable math proficiency than students from the early 2000s. Education journalist Jill Barshay looks at six puzzling aspects of the reports - including how far…
Matematik är det ämne i Helsingborgs stads skolor där störst andel elever inte uppnår målen för godkänt. Skol- och fritidsförvaltningen har som prioriterat mål i skolornas gemensamma verksamhetsplan att öka behörigheten till gymnasieskolans nationella program. Som ett led i detta har Pedagogiskt center fått i uppdrag att driva den professionsutveckling i matematik för lärare som…
Att få eleverna att våga tro på sig själva är en av de svåraste utmaningarna skolan har när det gäller matematik. Det menar Annika Hindemith som just nu arbetar intensivt med att förebygga matteångest hos sina elever.
Matematikläraren Olof Dahl vurmar för att eleverna ska få en intuitiv känsla för ämnet i verkligheten – och begränsa användandet av digitala hjälpmedel. "Det är inte nödvändigtvis så att programmering gör eleverna bättre på matematik", säger han.
Starta en statligt finansierad större pilotstudie där fler elever ges möjlighet att spela schack, föreslår Edward Hamilton (M) som tror att det skulle förbättra studieresultaten.
Långt ifrån alla på Linnéuniversitetets IT-utbildningar går klart och anledningarna är oftast att den inte var som förväntat, att matten är för svår eller att man blir erbjuden jobb inom IT-branschen redan innan examen.