En ny rapport visar att Sverige ligger i botten av den nordiska lärarlöneligan. Samtidigt ligger den avtalsenliga arbetstiden i topp. "Det är kommunerna som inte har klarat av att hålla uppe lönerna", säger Svante Tideman, Lärarnas Riksförbund.
I Kiruna står den nya Raketskolan tom. Lärarbrist gör undervisning omöjlig. En illustration av när innehåll och kunnande underordnas form, skriver SvD på ledarplats.
Regeringen vil give mere i løn til offentligt ansatte i velfærdsjob, hvor det er svært at rekruttere. Det vides ikke om lærere er med i overvejelserne, men i de tal, beskæftigelsesministeren bruger som grundlag, er lærerstanden ikke specielt presset. DLF mener dog, at tallene kan være misvisende.
Lärarna ställer sina viktigaste krav på politikerna i nya numret av Läraren. Nu svarar statsminister Magdalena Andersson och statsministerkandidat Ulf Kristersson. Men någon större kompromissvilja är svår att hitta.
"En langsiktig plan for lønnsøkning framstår som det mest sannsynlige resultatet av lærerstreiken", meiner Åsmund Arup Seip, seniorforsker ved Fafo og med arbeidskonflikter som ett av sine spesialområder.
Lönerna måste höjas för att fler ska vilja bli lärare. Det menar idrottsläraren och S-politikern Martin Grändås. "Det är inte rimligt att man ska förlora ekonomiskt på att utbilda sig till lärare", säger han.
Daniel Darpe, lärare i Stockholm, har den högsta lönen i sitt arbetslag trots att han är relativt nyexaminerad (2018). Även om han själv tjänar på systemet efterlyser han ett tariffsystem där inte minst erfarenhet väger tungt.
Leina Niklasson har arbetat som lärare i trettio år. Hon vill se en ny modell för att minska lönegapet som uppstått mellan erfarna och nyutexaminerade lärare.
Att lära känna sig själv, sina svagheter och möjliga luckor. Det är viktigt steg på vägen för att bli en bättre ledare. "Det krävs mod och vilja för att utvecklas i sin ledarroll", säger Marianne Björklund, rektorn som låter medarbetarna sätta sina egna löner.