Våra svenska fjärdeklassare har förbättrat sin läsförmåga ordentligt. PIRLS är en internationell kunskapsmätning som mäter läsförståelse. Sverige når det bästa resultatet sedan 2001.
Landets fjärdeklassare har förbättrat sin läsförmåga påtagligt. Det visar den globala läsförståelseundersökningen Pirls, där Sverige får det bästa resultatet sedan 2001.
Svenska fjärdeklassare har förbättrat sin läsförmåga påtagligt. I den globala undersökningen Pirls 2016 får Sverige det bästa resultatet sedan 2001. Ännu lite bättre gick det i testet som mäter elevernas förmåga att läsa och förstå information på nätet.
Lasse-Maja-författaren Martin Widmark menar att det är viktigt att utveckla barns läsförmåga redan i tidig ålder. Nu ger han en känga till föräldrar som lägger allt ansvar på skolan. "Börja läs med era barn hemma", säger han.
"De förbättrade resultaten i PIRLS är ett resultat av att skolan har hittat tillbaka till sitt kunskapsfokus och arbetssätt som stärker baskunskaperna. Särskilt roligt är att förbättringen skett jämt över alla elevgrupper. Det är ett styrkebesked för skolan", säger Matz Nilsson, Sveriges Skolledarförbund.
De går fjärde klass och drömmer om att bli youtuber, parkourproffs eller statsminister. Och de har förstått att även då kan läsförmågan vara avgörande. "Jag läser kanske 15-20 minuter tre gånger i veckan", säger Liutauras Vainauskajte.
Att kunna läsa handlar inte bara om att läsa flytande utan att staka sig. Det handlar också om att faktiskt förstå vad man läser. Och när vi läser texter på skärmar ställs nya krav. Men det finns knep att ta till och Maria Rasmusson, lektor i pedagogik, vet vilka. (webb-tv)
Svenska fjärdeklassare har förbättrat sin läsförmåga påtagligt. I den globala undersökningen Pirls 2016 får Sverige det bästa resultatet sedan 2001. Ännu lite bättre gick det i testet som mäter elevernas förmåga att läsa och förstå information på nätet.
Svenska elvaåringar läser betydligt bättre än de gjort de senaste åren. Det är visar resultaten från PIRLS -undersökningen som släpptes i dag – en internationell studie av barns läsförmåga.
Efter flera PIRLS-undersökningar med fallande resultat har nu svenska fjärdeklassares läsförmåga förbättrats. Läsförmågan ligger nu på samma nivå som 2001 då Sverige presterade som bäst. Av övriga 49 deltagande länder är det sju länder som presterar bättre.