Rektorerna på Dalviksskolan i Jönköping Per Johanson och Anders Josefsson vill att eleverna ska läsa mer. Det slutade med en natt i skogen under bar himmel.
De bemannande skolbiblioteken blir fler, enligt statistik från Kungliga biblioteket. "Det ger utslag i barns läsförmåga om skolan har ett eget bibliotek med engagerad personal", säger språk, -läs- och skrivutvecklaren Maud Nilzén.
Fler skolbibliotek, men färre unika gatuadresser där det finns andra typer av bibliotek har lett till en sammanlagd minskning av biblioteksanvändningen i Sverige. (pdf)
Antalet skolbibliotek är på uppåtgående. Nu har 213 av Sveriges 290 kommuner skolbibliotek med minst halvtidsbemanning – en ökning med 11 kommuner sedan förra året. Det visar den nationella biblioteksstatistiken som Kungliga biblioteket (KB) publicerar idag.
Skolbiblioteken ökar och personalen är viktig för ungas läsvanor. Det visar den nationella biblioteksstatistiken från Kungliga biblioteket som presenteras idag.
Tillsammans med författaren Björn Ranelid har Lärarnas Riksförbund bjudit in till en uppsatsutmaning, som riktar sig till barn, ungdomar och vuxna. Temat är integration av unga. Idag, på Björn Ranelids födelsedag, tillkännages pristagarna.
Nationwide, schools have lost 20 percent of their librarians and media specialists in the past 15 years. Here's why that could hamstring district literacy efforts.
Nu ger regeringen Skolverket i uppdrag att stärka läslovet. "Växer man upp med föräldrar som själva inte läser är det viktigt att man har andra vuxna som visar vad läsning kan betyda", menar skolminister Gustav Fridolin (MP).
Der er stor forskel på, hvor meget kommunerne anvender Ordblindetesten, men det bekymrer ikke undervisningsministeren. En begrænset anvendelse kan skyldes, at de bruger andre test til at identificere ordblindhed, svarer hun Enhedslistens Jakob Sølvhøj.
Vuxenskolan satsar nu på en ny metod som ska locka fler att börja läsa. "Shared reading" kombinerar högläsning och diskussion i mindre grupper. Brittisk forskning har även visat att metoden fungerar i arbete med social utsatthet och psykisk ohälsa.
Med all kunskap som finns om elevers olika svårigheter är det förvånande att vi fortfarande tycker att den skrivna texten är så viktig för inlärningen. Vi måste tillåta även andra sätt att lära och visa vad man kan, skriver Gunilla Danielsson, förälder till en bokmal med dyslexi.