I Sverige anser 40 procent av 15-åringarna att läsning är "slöseri med tid", enligt den senaste Pisamätningen. Trots detta höjer Sverige sitt resultat i läsförståelse i mätningen – framför allt är det killarna som förbättrar sig. En förklaring kan vara en ökad användning av multimedialt lärande i skolan, tror svenskläraren Annika Sjödahl.
Specialpedagogerna trodde inte det var sant. Lästestet visade att det fanns barn på deras skola som var analfabeter – trots att de hade gått flera år i skolan. Det blev startskottet för ett omfattande arbete som i slutändan lyckades vända en skola i kris.
Att läsa, skriva och räkna är kvaliteter som från start ska prioriteras och integreras i elevernas lärande. Det vet lärarna, men de blir inte lyssnade till, när de pekar på de extra behov, som enskilda elever kräver för att målen ska uppfyllas. Det får konsekvenser längre upp i utbildningssystemet, skriver Inge Johansson i en replik…
Sagornas betydelse för barns språkutveckling kan inte överskattas. Den kunskapen ligger bakom projektet Språkstegen som vill göra det lätt för föräldrar att låna med sig en kasse med ålderssorterade sagor från förskolan.
En rapport från Statens medieråd om ungas sjunkande läsning har väckt starka reaktioner. Men myndighetens omvärldsanalytiker Ulf Dahlquist tycker att reaktionerna har varit alltför alarmistiska. Tydligt är ändå att unga läser allt mindre böcker och tidningar. Vad kan man göra för att få dem att läsa mer? Och vad är det vi vill att de…
På Lerbergsskolan i Höganäs tränar tvåorna läsförståelse genom att diskutera och fundera. Undervisningens fokus på läsförståelse har gett resultat, tycker läraren Stina Schölander. Läs hela reportaget ur Skolportens magasin här.
Barn och ungdomar har ett intresse framför andra: sociala medier. De läser knappt böcker längre. Det får värre konsekvenser än gamnacke, skriver Karin Pihl på ledarplats.