Att kunna skriva för hand har betydelse för lärandet, visar studier. Gymnasieläraren Filippa Mannerheim varnar för att elever stavar och skriver sämre på grund av att de inte lärt sig handskrift.
Förra veckan fick Vattentornets förskola ett eget minibibliotek. Förhoppningen är att det ska bidra till att öka något som under lång tid minskat i hemmen, nämligen läsning för barn.
På Adolfsbergsskolan i Örebro arbetar man aktivt med att öka intresset för bokläsning bland barnen. Enligt skolbibliotekarien Antonia Simonovic går det att nå snabba resultat med enkla åtgärder. "Det handlar om att uppmuntra barnen på ett positivt sätt", säger hon.
Svenska elever har blivit bättre på att förstå innehållet i olika texter, men attityden till läsning har blivit mer negativ. Särskilt nedslående är den minskade läsningen av skönlitteratur, något som inte kan kompenseras med ökad läsning av nyheter, skriver Aleksandra Boscanin på ledarplats.
Alla barn har rätt till utbildning enligt FN:s konvention, som blivit svensk lag. På Drottninghögskolan lär eleverna sig läsa på idrottslektionen. "Att kunna läsa är en demokratisk rättighet", säger Tina Persson, studiepedagog.
Svenskläraren Karin Herlitz är en förkämpe för bokläsning på lektionstid. "Läsningen får man inte bara se på som något som äter lektionstid", säger hon.
Svenska elevers läslust har minskat sedan förra Pisa-undersökningen. Anne-Marie Körling, lärare och tidigare läsambassadör, tipsar lärare om att skippa allt prat om krav.