I nya avsnittet av podden Läraren pratar vi med läsexperterna Anne-Marie Körling och Fredrik Sandström om läsraset – hur kan lärarna vända krisen? (webb-radio)
På det här sättet finns i alla fall en liten chans att unga börjar läsa av egen fri vilja, skriver Henrik Wig, före detta lärare i svenska och filosofi.
Ungas läsförmåga bör vara en prioriterad fråga för såväl den nya regeringen som beslutsfattare på kommunal nivå, skriver flera debattörer som arbetar för att uppmuntra läsning.
Alla kommuner behöver se över sin läromedelsstrategi och sina skolbibliotek. Barn behöver böcker, skriver Janette Olsson (S), regionfullmäktigeledamot i Västra Götaland och lärare.
Läsning av böcker och tidningar på fritiden minskar i nästan alla åldrar bland barn och unga, enligt en rapport från Statens medieråd. SVT Nyheter Sörmland har träffat elever på Nyhemsskolan i Katrineholm som berättar hur mycket de läser.
Under läslovet sätts fokus på läsandet hos barn och unga. På Nyhemsskolan i Katrineholm märks det att elevernas både läsförmåga och ordförståelse sjunker. Något som oroar läraren och bibliotekspedagogen Anna-Karin Moberg Norman.
På tisdag presenterar regeringen sin höstbudget. I den ingår ett läspaket, som ska ge nära 700 miljoner kronor till läromedel och till kompetensutveckling för lärare för att stärka skolelevers språk- och läsutveckling.
Det finns ett stort intresse för läsfrämjande arbete och en ambitiös läskunnighetsstrategi som ska hjälpa skolor och kommuner att väcka folks läslust. Pengarna som satsas på arbetet är ändå små.
Debatten om en svensk litteraturkanon är igång igen, efter den nya regeringens skrivelse i Tidöavtalet. Vesna Prekopic har läst formuleringarna och undrar varför inte alla applåderar, skriver DN:s Vesna Prekopic.
Forskning, Pisaundersökningen och Skolinspektionen visar på att många elever inte läser någonting alls om de inte tvingas till det, och att skolan är för dålig på att motverka den trenden. Läraren och författaren Karin Herlitz menar att det krävs konkreta förändringar av huvudmännens prioriteringar, och av lärares förutsättningar.