Skolinspektionen har för första gången undersökt svenska skolors läsfrämjande arbete. Granskningen visar att nästan hälften av skolorna som deltagit har brister, rapporterar Sveriges Radio.
För första gången har Skolinspektionen gått igenom hur svenska skolor jobbar läsfrämjande. Elever, lärare och rektorer på 25 skolor i årskurs 4-6 har hittills intervjuats och ungefär hälften av skolorna får bakläxa.
Ställ höga krav även på språksvaga elever – men se till att ge dem det stöd som krävs för att klara uppgifterna. Det säger Caroline Hatcher, årets mottagare av Berättarministeriets pris Pennsvärdet.
Vuxna måste sluta bekräfta bilden av ungdomar som helt och hållet ointresserade av läsning. Det menar Anne-Marie Körling, en av de läsexperter som ger sina bästa tips för ökad läslust.
Kulturrådet har utsett Sveriges nya Läsambassadör. Kulturskribenten och författaren Nioosha Shams tar över efter Bagir Kwiek. Under två år kommer hon att arbeta främst för flerspråkiga ungdomars läsande.
Lärarna är Bokmässans största besöksgrupp. "De betyder så otroligt mycket för oss och det känns därför extra bra att Skolspåret som vi presenterar håller väldigt hög klass", säger Bokmässans vd Frida Edman.
Utanförskap och bristande språkkunskaper diskuterades flitigt i valrörelsen. Men lösningen är inte utpekande och ökad kontroll. I stället måste alla aktörer inom litteraturområdet ges bättre stöd för att åtgärda grundproblemet, skriver Helene Öberg, Svensk biblioteksförening.
The low math and reading scores for 9-year-olds from the recent National Assessment of Educational Progress paint a somewhat confusing picture - although it's clear that today's students have less measurable math proficiency than students from the early 2000s. Education journalist Jill Barshay looks at six puzzling aspects of the reports - including how far…
Nu börjar "Den stora läsutmaningen 2022" där Sveriges fjärdeklassare tävlar om vilken klass som läser mest under höstterminen.På Västra Stenhagenskolan i Uppsala är det en klass som deltar, vars lärare är Saven Sadik. "Jag upptäckte att eleverna läser alldeles för lite och ville väcka deras läslust", säger hon.
Karin Pettersson glömmer att litteratur i skolan inte bara har betydelsen för läsningen i sig, utan också för bildningen, skriver Vesna Prekopic på ledarplats