Barn som föds i en familj där föräldrarna dagligen läser högt har ett stort försprång vid skolstarten. Alla elever behöver litteratur i sin vardag, och de behöver möta en utbildad skolbibliotekarie skriver Åsa Lundholm, utvecklingsledare skolbibliotek, Sigtuna kommun.
Det är aldrig för sent att väcka elevernas läslust. Så resonerar man i Kristianstad där alla 16-åringar får en skönlitterär bok i gåva när de börjar gymnasiet. Och det ger positiva resultat.
När Sveriges läsambassadör Bagir Kwiek växte upp i Bergsjön, Göteborg, var det biblioteket som gav honom en fristad från glåporden och slagen. Många år senare var han med och införde de romska brobyggare han själv hade önskat funnits där när han gick i skolan.
Syftet med den nationella läskunnighetsstrategin är att förbättra läskunnigheten hos finländare i alla åldrar. I strategin betonas betydelsen av att mångsidigt öva läsfärdigheterna i vardagen, utbildningen och arbetslivet och att fästa särskild uppmärksamhet vid att stödja dem som har svagare läsfärdigheter.
Nationella läskunnighetsstrategin 2030 skildrar åtgärder som behövs göras i Finland för att stärka multilitterciteten. Eftersom läskunnigheten differentieras redan under den grundläggande utbildningen och antalet svaga läsare ökar framförallt bland unga behövs konkreta metoder för att vända riktningen nationellt, regionalt och lokalt. (pdf)
Svenska studenter har svårt att förstå skriftliga instruktioner. Samtidigt har det blivit helt normaliserat att utforma skolundervisning utan inläsningen som kunskapens nav, skriver läraren Filippa Mannerheim i en text till skriftspråkets försvar.
Teachers across the country are seeing more and more students struggle with reading this school year. Pandemic school closures and remote instruction made learning to read much harder, especially for young, low-income students who didn’t have adequate technology at home or an adult who could assist them during the day.
I princip alla kommuner i Sverige har en policy om att elever ska ha en egen dator eller surfplatta. Synd bara att eleverna förstår mindre av undervisningen när böckerna ersätts av digitala läromedel, skriver lärarstudenten Gustav Björklund Larsen.