När man skriver med skrivstil skapas länkar mellan bokstäver och samtidigt skapas även länkar mellan tankar. Detta förbättrar förmågan att tänka både logiskt och kreativt, skriver Sabrina Di Tullio, lärare och specialpedagog.
Digitala verktyg har många fördelar. Men det finns också gott om forskning som visar att de försvårar inlärningen. Detta måste skolan börja ta hänsyn till. Det skriver Lisa Magnusson på ledarplats.
Pedagogikk-professor Thomas Nordahl mener leseopplæringen i Norge har stått nærmest stille de siste 30 årene. Nå etterlyser han at flere gjør som Lillehammer.
Både Expressen och Göteborgs-Posten har nyligen publicerat talande berättelser om hur det blir när skärmar och datorer på vissa skolor har ersatt böcker, papper och penna. Sverige hör till ett av världens mest digitaliserade länder; det är i grunden något positivt. Men i skolans värld har den ibland gått för långt, skriver Lotta Edholm (L),…
Barn behöver lära sig läsa vanliga böcker och skrivträna för hand med papper och penna. Konstigare än så är det faktiskt inte. Ändå hotas handskrivningen av utstötning i skolan, skriver Liv Beckström på ledarplats.
Alla barn har rätt att lära sig att läsa och skriva. Gör som i Norge och skriv in punktskriften i skollagen. Vi måste garantera att även barn med synnedsättning får möjlighet att leva ett aktivt liv med utbildning, arbete och fritid, skriver Niklas Mattson, Synskadades Riksförbund.
Det började med att skolorna uppmärksammat att eleverna hade bristande kunskaper i svenska språket. Nu intensivtränar alla årskurser i grundskolan läsning och med hjälp av AI-teknik kartlägger skolorna deras utveckling.
Var femte lärare uppger att deras elever aldrig skriver för hand. Övertron på digitaliseringen har gjort att en central färdighet går förlorad, skriver Karin Pihl på ledarplats.
Garantin för tidiga stödinsatser, eller läsa- skriva- räknagarantin som den också kallas, är en reform som infördes i skollagen inför läsåret 2019/20. Reformen ska stärka skolornas arbete med att utveckla elevers kunskaper inom svenska, svenska som andraspråk och matematik. (pdf)
Den nya chatbotten skriver bättre än de flesta högstadieelever. Skolan måste prata om hur man ska hantera detta, skriver svenskläraren Sebastian Marquez von Hage.
Att förse alla förskolebarn och lågstadieelever med skärmar har varit ett enormt experiment. Nu måste skolministern sätta stopp – och det brådskar, skriver Linda Jerneck på ledarplats.