Den svenska läskrisen är inte lärarnas fel. Sveriges Lärares ordförande Åsa Fahlén ger sin syn på regeringens lösningar på problemen inom svensk skola.
På Talldungeskolan i Kortedala påminns barnen om böcker överallt. Här finns både korridorsbibliotek och ett centralt placerat skolbibliotek. Läraren i fritidshem Anne Fridjonsson sätter läsningen i centrum i fritidshemmet.
Bristfällig undervisning kan vara en orsak till att antalet funktionella analfabeter tycks öka i Sverige – en annan är att fackspråket blivit betydligt mer, skriver Lena Lind Palicki i en krönika.
Sex av tio anser att det är lätt att göra rätt på de och dem. Men ställda inför en lite svårare mening är det en majoritet som svarar fel. Det visar en undersökning utförd av Novus på uppdrag av Språktidningen.
Internationella studier visar att läsprogram för en hel klass som avsiktligt fokuserar på unga barns läsmotivation och grundläggande färdigheter förbättrar både motivationen och färdigheterna mer effektivt än program som enbart inriktar sig på grundläggande färdigheter, skriver Eva Wennås Brante, Malmö universitet.
Tack vare medel från kulturrådet och Skapande skola blev skolbibliotekarien Felix Sjögrens “galna idé” verklighet – veckan efter sportlovet kommer att gå i litteraturens tecken på Nydalaskolan.
Bakom den till synes spretiga kritiken av dagens skola finns en gemensam nämnare, skriver Magnus Haake och Agneta Gulz, docent respektive professor i kognitionsvetenskap med inriktning på lärande och undervisning vid Lunds universitet.
Bilderboken stimulerar till läsning och Mediotekets satsning ”Berättande bilder – talande böcker” har lett till ett ökat samarbete mellan skolbibliotek och fritidshem. Vi besöker Blackebergsskolan där eleverna får jaga ord och skapa poesi.
Gå tillbaka till att läsa på papper – och skippa plattan. För annars lär sig inte barn att läsa, enligt en ny studie. På en skola i Göteborg gör man på ett annat sätt och nu berättar rektorn varför.