Regeringen storsatsar miljarder för att stärka likvärdigheten och kunskapsutvecklingen i skolan. Nu står det klart hur mycket varje kommun kan få redan i år.
Kommuner och huvudmän för fristående skolor kan begära ut en miljard från Skolverket för att stärka likvärdigheten och kunskapsutvecklingen. Nu är det klart hur mycket var och en kan få. Bidraget fördelas utifrån elevantal och med hänsyn till socioekonomiska faktorer.
Att skolan i dag misslyckas med sitt kompensatoriska uppdrag har inget med friskolesystemet att göra. De skolor som lyckas är i stället de som använder sig av undervisningsmetoder där ansvaret inte läggs på eleven, utan på skolan och lärarna. Bland dessa skolor finns både friskolor och kommunala, skriver Annika Westh (L).
Under det senaste årtiondet har elevernas bakgrund fått en ökad betydelse för hur väl de lyckas i skolan. Dessutom har skolsegregationen ökat, vilket innebär att elever med olika bakgrund inte möts lika ofta i skolan. Det är det dystra budskapet i en ny rapport från Skolverket, skriver Karin Rebas, skolpolitisk expert, Svenskt Näringsliv.
Barnombudsmannens årsrapport 2018 innehåller svar från drygt 900 barn om hur det är att växa upp på platser där barn statistiskt sett har sämre skolresultat, ekonomi och hälsa än i övriga landet. Det handlar om förorter till storstäderna, men också om kommuner runt om i Sverige, däribland glesbygdskommuner. (pdf)
Din utbildningsnivå avgör hur väl dina barn kommer lyckas i skolan. Hur kunde vi hamna i ett läge där det spelar roll om våra föräldrar är rika eller fattiga? skriver Anela Murguz.
Skolan måste klara att ge alla barn en lika god start i livet. Det ska inte spela någon roll vilken familj man föds in i, skriver Therese Guovelin, förste vice ordförande LO och Marika Lindgren Åsbrink, projektledare LOs jämlikhetsutredning.
Skolan är till för att alla elever, oavsett föräldrarnas livssituation, ska få lika möjligheter att forma ett liv i frihet. Det är både orättvist och farligt om skillnaderna mellan människor beror på något annat än ens egen vilja och förmåga. Vårt budskap är att din bakgrund ska inte avgöra din framtid, skriver Joar Forssell (LUF)…
Den svenska skolan är i akut behov av hjälp. Men skolans problem sträcker sig bortom pedagogik, undervisningstid och lärarbrist, skriver BT.se på ledarplats.
De ökande skillnaderna i grundskolan är helt oacceptabla. De svagaste eleverna får betala priset. Så långt är lärarfacken och politikerna överens, men lösningarna skiljer sig åt. "Skolverkets rapport lyfter flera ödesfrågor. Lyckas vi inte öka likvärdigheten får det konsekvenser som kommer att drabba oss alla", menar Åsa Fahlén, Lärarnas Riksförbund.