Hoppa till sidinnehåll

Nyheter inom kategori "Likvärdig skola"

Visar sida 96 av 136

Analyser av familjebakgrundens betydelse för skolresultaten och skillnader mellan skolor - En kvantitativ studie av utvecklingen över tid i slutet av grundskolan

2018-03-21
I den här rapporten analyserar Skolverket i vilken utsträckning utbildningen kompenserar för elevernas olika förutsättningar genom att undersöka resultaten i slutet av grundskolan i förhållande till elevernas socioekonomiska bakgrund. Dessutom analyserar vi hur resultat och elevsammansättning skiljer sig mellan skolor. (pdf)

Familjebakgrundens betydelse för betygen har ökat

2018-03-21
Sedan slutet av 00-talet har elevernas socioekonomiska bakgrund fått en ökad betydelse för hur de lyckas i grundskolan. Även skolsegregationen har ökat – elever med olika bakgrund möts mer sällan i skolan idag. Skillnaderna mellan skolors betygsresultat har också ökat och skolans socioekonomiska elevsammansättning har fått större betydelse för elevers betyg. Det visar en ny…

Ekström (S) och Björklund (L) i debatt om glappet mellan skolors resultat

2018-03-14
Gymnasieminister Anna Ekström (S) och förre utbildningsministern Jan Björklund (L) möttes i tisdagens Aktuellt för att diskutera skillnaderna i de svenska skolornas resultat. De båda erkänner problematiken, men ser olika sätt att nå en förbättring: mindre marknadsstyrning av skolsystemet eller utökad katederundervisning i klassrummet.
Nyhetskategorier

Salsa – så funkar det!

2018-03-13
Skolverket mäter olika skolors resultat inte enbart utifrån de faktiska meritvärdena, utan använder också en statistisk modell som kallas Salsa. I den tar man hänsyn till utbildningsnivån hos föräldrarna, andelen nyinvandrade elever och hur stor andel pojkar som går på skolan.
1959697136