Skolverkets nya allmänna råd om betyg och betygsättning tycker jag är i stort sett ett stort fall framåt, skriver skolexperten Per Kornhall, i ett blogginlägg.
Skolverket hoppas att de nya allmänna råden om betyg och betygssättning ska leda till att betygen ska bli rättvisande och likvärdiga. Men Jonas Vlachos, professor i nationalekonomi, menar att det omöjligt kommer att leda till ökad likvärdighet i betygssättningen.
Allt fler obehöriga lärare arbetar på skolor där eleverna har sämre förutsättningar. Och gapet mellan olika skolor ökar. Socioekonomiskt starka elever har störst chans att undervisas av behöriga lärare.
Sverige hamnar långt ner på listan när det gäller likvärdigheten i skolan, och ligger sämst till av de nordiska länderna. Sverige hamnar även långt efter länder med sämre ekonomiska förutsättningar. Det visar en ny rapport från UNICEF som undersöker ojämlikheten i skolan i världens rika länder.
This report focuses on educational inequalities in 41 of the world’s richest countries, all of which are members of the Organisation for Economic Co-operation and Development (OECD) and/or the European Union (EU). (pdf)
Bra Emma att du ser hur likvärdigheten minskat i skolan, och att det utanförskap som följer får stora konsekvenser för individen och för samhället. Närhetsprincipen är idag ingen lösning på grund av bostadssegregationen, som också behöver åtgärdas med reformer som gagnar integrationen, skriver Inge Johansson Kallinge.
Det fria skolvalet gör att kommunerna har svårt att påverka segregationen i skolorna, säger Erik Carlgren, kommundirektör i Nyköping. En ny rapport visar att Nyköpingsmodellen, med bara en stor högstadieskola, inte har lett till mindre segregation. Anledningen är att många svenskfödda istället har valt friskolor.
Den som läst läroplanen vet att den i mycket liten utsträckning, om än alls, fastställer hur undervisning ska bedrivas. Hur undervisning ska utformas är upp till lärarna, skriver Peter Fredriksson och Anna Westerholm från Skolverket i en replik.
Lärarnas tidning stötte på David Edwards på Lärarförbundets kongress. Han är generalsekreterare för Education International och talar om skolval, lärarnas ”professionella paradox” och avslöjar vilket land som lyckats kasta ut New Public Management från skolan. (webb-radio)