Det krävs omfattande reformer om Sverige ska lyckas vända den negativa utvecklingen i skolan. Inte minst måste det fria skolvalet styras med fastare hand, enligt OECD.
Idag presenteras OECD:s nya rapport om svensk ekonomi. I rapporten konstaterar OECD att Sverige har en stabil ekonomi och starka statsfinanser men pekar också på problem med ökade inkomstklyftor och behovet av minskade klyftor i skolan för att öka skolresultaten.
Det krävs omfattande reformer om Sverige ska lyckas vända den negativa utvecklingen i skolan. Inte minst måste det fria skolvalet styras med fastare hand, enligt OECD.
Att inspektionen pekar på att det tycks finnas ett samband mellan bristande kvalitet och mängden elever med sämre socioekonomiska förutsättningar , exempelvis många nyanlända, kan dock inte förvåna någon. Diskussionen bör därför handla om hur de skolorna kan fullgöra sitt uppdrag, skriver Tove Lifvendahl på ledarplats.
Rapporten från UHR visar att högre utbildning inte handlar om tillgänglighet, det handlar om klass. Det är mönster som förstärks av den svenska skolans bristande likvärdighet. Svenska elevers socioekonomiska bakgrund spelar allt större roll för skolresultatet. Det innebär att den sociala snedrekryteringen till högskolan kommer att finnas kvar lång tid framöver, kanske till och med…
Det stämmer att det i den offentliga debatten om skolan ofta glöms bort att mycket fungerar bra i skolan. Men så länge det existerar oacceptabelt stora skillnader mellan olika skolor är det nödvändigt att fortsätta larma, skriver Vesna Prekopic på ledarplats.
Socialdemokraterna borde göra mer för att återskapa en likvärdig skola i hela landet där alla elever får undervisas av utbildade lärare, skriver Lärarförbundets ordförande Johanna Jaara Åstrand inför S-kongressen.
Antalet skolor med så allvarliga brister att Skolinspektionen gjort skarpa ingripanden, som att stänga skolor, har ökat. Myndigheten ser hur klyftorna mellan skolor växer, då de med störst utmaningar har svårast att rekrytera lärare.
Skolhuvudmännens strategiska styrning för ökad likvärdighet är ett viktigt tema i Skolinspektionens årsrapport för 2018. Skolinspektionen lyfter bland annat att flera huvudmän inte tillräckligt gör aktiva och stödjande satsningar för att möta skolors olika behov.
Kommuner som använder statsbidraget som ska öka likvärdigheten i skolan till att fylla igen egna budgethål kan räkna med konsekvenser. Det säger utbildningsminister Anna Ekström (S).