Att så många pojkar misslyckas i skolan gör Sverige både farligare och fattigare. Regeringen måste sluta blunda för problemet, skriver Åsa Westlund (S).
Det behövs ett system för att kunna göra likvärdiga bedömningar av lärare med utländska lärarutbildningar. Det säger Hanna Palmér, professor vid och chef över lärarutbildningen vid LNU efter SVT:s granskning av engelskspråkiga skolor.
Regeringen vill stärka tryggheten i skolan. Men Sveriges skolledare ser inget behov av en utredning. ”Regeringen behöver ägna mer tid åt att se till att kompetensförsörjningen fungerar i stället”, säger Matz Nilsson, förbundsordförande.
Regeringen gör rätt i att se över skolpengen så att kommunala och fristående skolor kan verka på rättvisa villkor. Men tro inte att det löser huvudproblemet i svensk skola. Det skriver Kajsa Kettil i en ledare.
Unga pojkars allt sämre skolresultat är alarmerade och Socialdemokraterna föreslår nu att Skolverket får ett tydligt uppdrag att föreslå åtgärder som ska vända trenden.
Målet om en jämställd utbildning är inte uppnått. Flickor och pojkar har fortfarande inte samma möjligheter och villkor i skolan trots politiska ambitioner och en omfattande styrning av skolans jämställdhetsuppdrag. (pdf)
Skillnader i lärande och hälsa mellan flickor och pojkar förstärks av hur skolan styrs, organiseras och fungerar. De senaste årtiondenas reformer har hindrat möjligheten att arbeta för en jämställd utbildning, visar en ny rapport.
Svensk skola är en katastrof. Fallande skolresultat, sjunkande läsförmåga, studenter som på universitetsnivå inte kan förstå text - sammantaget är detta ett recept på en stundade nationalekonomisk katastrof. Det skriver Catta Neuding, , programledare i Axess TV och tidigare teaterchef.
Bakom den grå statistiken om gymnasiebehörighet som VF publicerade igår, gömmer sig en ännu mörkare verklighet. I alla fall för killarna. Det skriver Susanne Sjöstedt på ledarplats.
Fokuset på utanförskapsområden i storstäder riskerar att skymma glesbygdsskolornas utmaningar och behov av stöd. Det är förödande för nyindustrialiseringen, skriver Berättarministeriets Dilsa Demirbag-Sten och Claes Nordmark (S).
Den svenska skolan inte längre är en skola för alla. Det finns alltför stora skillnader mellan skolorna och de förmår inte att kompensera för elevers skilda förutsättningar. Elevernas socioekonomiska bakgrund har blivit allt viktigare för resultaten, skriver Emma Wange på ledarplats.