Trots satsningar på matematik sjunker betygen samtidigt som skillnaderna mellan barnen ökar. Vi har undersökt matematikämnet i grundskola, gymnasium och komvux samt undersökt effekterna av tekniskt basår. Resultaten är nedslående, och kan inte beskrivas som något annat än en stark varningssignal, skriver Ulrika Lindstrand, Sveriges Ingenjörer.
Barnen och skolungdomarna blir inte längre unika individer som ska gå i en skola för alla vars syfte är att ge lika möjligheter inför det kommande livet. Nej, de blir istället vägda och mätta efter de välbeställdas lönsamhetsnomenklatur, skriver Peter Hultqvist (S), i en krönika.
Skärp skollagen, tydliggör rätten till läromedel för alla elever. Det skriver Per Kornhall, ordförande för intresseorganisationen Läromedelsförfattarna.
Skolan har dragit ner kraftigt på läromedel de senaste årtiondena. Besparingen slår särskilt hårt mot elever från hem där bokhyllorna inte dignar av böcker. Det är en farlig utveckling som äventyrar kvaliteten och underminerar likvärdigheten, skriver Mats Wingborg på ledarplats.
Neddragningarna på läromedel i den svenska skolan har lett till att många lärare tillverkar sina egna läromedel, enligt intresseorganisationen Läromedelsförfattarna.
Tre av tio elever med upplevd familjeekonomi under medel får inte de läromedel de behöver i skolan, vilket gör att de får svårt att hänga med i undervisningen. Det visar en färsk undersökning av Läromedelsförfattarna. Resultatet visar på stora skillnader mellan elever med upplevd familjeekonomi över respektive under medel.
Enligt undersökningen får elever som upplever att de har det bra ekonomiskt ställt läromedel i större utsträckning än elever som upplever att de har det sämre ställt. (pdf)
Olikvärdigheten vad gäller tillgången till läroböcker blir så mycket allvarligare under pandemin när 100 000-tals unga har varit mer hänvisade till läromedel när deras högstadier och gymnasier varit stängda, skriver Per Kornhall, ordförande i Läromedelsförfattarna.