Haninge hamnar allra sist av alla Sveriges kommuner i Lärarförbundets rankning Bästa skolkommun. Detta efter att i flera år hållit till i bottenregionen.
Så många kommuner underpresterar så kraftigt att skillnaderna i skolkvalitet blivit oacceptabla. En ranking tjänar inte längre något positivt syfte, skriver Johanna Jaara Åstrand, Lärarförbundet.
Lärarförbundet skrotar sin rankning av Sveriges bästa skolkommuner. I stället måste staten ta över ansvar från kommunerna, menar Johanna Jaara Åstrand, Lärarförbundets ordförande. Se hela rankningen för 2021 – som alltså blir den sista.
Årets Bästa skolkommun, Övertorneå, blir den sista. Lärarförbundet lägger ned rankningen efter 20 år. "Vi har nått en gräns. Ekonomin för skolorna ser allt sämre ut och likvärdigheten fortsätter att minska. Staten måste kliva in och ta över ansvaret", säger Lärarförbundets ordförande Johanna Jaara Åstrand.
Landsbygdens elever har motsvarande 1-2 skolår sämre kunskaper än eleverna från storstäder visar ny forskning. Kommunpolitikern från den västerbottniska kommunen Nordmaling menar dock i en intervju med Friskolornas riksförbund att lösningarna knappast finns i de förslag som idag står högst upp på dagordningen i skoldebatten.
Att dra undan mattan för välfungerande friskolor genom sänkt skolpeng kan inte vara lösningen på problemet med bristande likvärdighet i skolan. Det skriver debattörer från Stiftelsen Viktor Rydbergs skolor.
Likvärdigheten i skolan försämras och segregationen ökar. Det är hög tid för Kristdemokraterna att ta ställning för statlig skola – ni har väljarna med er, skriver Åsa Fahlén, Lärarnas Riksförbund.
Svensk skola har haft en långsiktigt negativ trend, samtidigt som utbildning har prioriterats ned av medborgarna. Gabriel Heller Sahlgren är skolforskare och ett av hans rön är att lust och stort elevinflytande har samvarierat med sjunkande skolresultat. Han tror mer på att stimulera elevernas "karaktärsutveckling". (webb-radio)
Kommunernas skolverksamhet präglas av en oklar styrning. Ansvaret förskjuts så långt ner i organisationen att det splittras och försvinner. Om kommunerna ska klara sitt uppdrag måste de fokusera på kvaliteten i undervisningen, skriver kommunrådgivaren Gunnar Iselau.
Utredningens förslag om att mäta tillgången till läromedel i inköpskostnader riskerar att leda till att dyrare läromedel värderas högst, oberoende av innehåll. Tillgången till läromedel bör i stället mätas i hur många elever som nås, skriver Fredrik Bengtsson, vd på Nationalencyklopedin.
När varje enskild kommun bestämmer hur mycket resurser som ska läggas på utbildning kommer resurserna ofrånkomligen att variera. Ett likvärdigt och jämlikt skolväsende kräver ett nationellt grepp, skriver Lärarförbundets Johanna Jaara Åstrand.
Skoldebatten är tung att föra, som det lätt blir när åsikter och generaliseringar av det självupplevda förväxlas med fakta och sanning. Men den är värd att föra, skriver professor Jonas Vlachos.