Utmaningarna i skolan har aldrig varit så stora som nu. Därför måste den komma högt upp på politikernas agenda i valet, skriver Matz Nilsson, Sveriges Skolledarförbund, och lyfter fram fyra viktiga krav som är avgörande för att verksamheten ska fungera.
Det händer saker inom digitalisering för Örebro kommuns förskolor och skolor. Med likvärdigheten som utgångspunkt finns nu gemensamma digitala läromedel och assisterande teknik på plats. Pedagogerna Lisa och Katrin på Mellringeskolan är nöjda med förändringen och menar att kommunen tar sitt ansvar i digitaliseringsprocessen.
Tyvärr visar den senaste Pisa-undersökningen att den svenska skolan har misslyckats med sitt kompensatoriska uppdrag och är mindre likvärdig än övriga Norden, skriver specialpedagogen Mikhael Mikalides.
Till hösten ändras reglerna för betygsättning med målet att uppnå mer likvärdiga betyg. Men ämnesläraren Nicklas Mörk tror inte att förändringarna kommer att ha avsedd effekt. "Det här öppnar snarare dammluckorna för ännu mer betygsinflation", säger han.
I dag görs alldeles för lite från våra folkvalda för att förändra det system som sakta men säkert ödelägger svensk skola, skriver en grupp nyblivna lärare och lärarstudenter.
Lärarna ska få större frihet med nya betygskriterier i stället för kunskapskrav i grundskolan. Bedömningsforskare tror inte att det kommer att hjälpa mot vare sig betygsinflation eller bristande likvärdighet. Och läraren Fredrik Sandström varnar för ökade påtryckningar från elever, rektorer och vårdnadshavare.
Utbyte och likvärdighet. De senaste åren har lärare från grundsärskolorna i Göteborgs Stad träffats för att inspirera varandra och lära av varandras arbetssätt för att öka kvaliteten och likvärdigheten i elevernas undervisning. I podden Skolverkstan diskuteras hur detta och andra åtgärder kan stärka grundsärskolan.