Barn och elever med funktionsnedsättning har rätt till en likvärdig utbildning. Exempelvis är extra lästräning i de allra flesta fall en framgångsrik väg för att bli bättre på att läsa, men när det inte räcker behöver vi stödja på andra sätt. Det handlar inte om att sänka krav. Det handlar om att skapa möjligheter för…
Om M fick bestämma skulle politiken minska sina ambitioner om att utjämna livschanserna för barn och unga, skriver Emilia Bjuggren (S), skolborgarråd i Stockholms stad.
Susanna Cederquist, lärare, föreläsare och lärarfortbildare med fokus på dyslexi, leder Skolportens digitala kurs Förstå dyslexi. I den här kursen får du undervisningstips och verktyg att nå en ökad kunskap om och förståelse för dyslexi.
En ny rapport från Kungliga biblioteket (KB) visar på stora skillnader i vilket utrymme skolbiblioteken får i landets biblioteksplaner. I hälften av landets 290 kommunala biblioteksplaner beskrivs skolbiblioteksverksamheten på mindre än en sida eller inte alls.
Att likvärdighet är en viktig ambition med den svenska skolan förstår man om man lyssnar till debatten. Men begreppet specificeras sällan, vilket gör budskapen från politikerna vaga. Det förenklar debatten, men gör det svårt att sätta upp konkreta mål för skolan, skriver Ulla Hamilton i en krönika.
Elever slussas vidare i skolan utan tillräckliga förkunskaper, anser fyra av tio lärare. I socioekonomiskt svaga områden upplevs problemet nästan dubbelt så stort. Det visar en ny undersökning från Sveriges Lärare.
Hur får barn och unga rätt förutsättningar för att möta framtiden i en digital värld? Elin Johansson på Barn- och ungdomsförvaltningen i Karlstad arbetar med just detta.
Hon är rektorn som brinner för att ge alla skolbarn samma förutsättningar. I sitt Sommarprogram berättar hon hur det ska gå till. DN:s Åsa Beckman har lyssnat.