Visst välkomnar lärare seriös fortbildning efter år av flummiga föreläsningar om hur positivt tänkande och trollande med knäna faktiskt räcker för att skapa världens bästa skola. Problemet är att inga föreläsningar eller utbildningar kan kompensera ett uruselt skolsystem, skriver representanter för föreningen Elevintresse före vinstintresse.
Staten behöver styra upp skolan för att skapa en större likvärdighet. Det föreslås av en ny utredning och flera remissinstanser är positiva. Nu måste skolminister Lotta Edholm agera, skriver Mars Wingborg på ledarplats.
I inget annat land kan alla välja skola utan att behöva betala avgift. Vi finansierar utbildning gemensamt med våra skatter. Alla elever får en skolpeng som går till den skola - kommunal eller fristående - som eleven eller elevens föräldrar valt. Skolpengens storlek ska motsvara hemkommunens kostnader, skriver Peje Emilsson, grundare av Kunskapsskolan.
Jag har mer än en gång hört lärare klaga på provens utformning. Det är för mycket faktakunskaper, det är för lite faktakunskaper, det är fel faktakunskaper, skriver vår krönikör Anna Persson.
Selv om politikerne i årevis har forsøkt å snakke opp yrkesfagene, så er det fortsatt slik at barn som lærer best bak pulten sin er de som premieres, mener sosiolog Astrid Hauge Rambøl.
Moderaterna måste sluta blunda för bristerna i dagens styrning av skolväsendet. Det kommunala ansvaret leder till ojämn kvalitet och stora skillnader mellan skolorna, något som på sikt hotar Sverige som kunskapsnation, skriver Johanna Jaara Åstrand och Åsa Fahlén, Sveriges Lärare.
I glesbygd existerar inte det fria skolvalet och friskolor – därför kan lärare arbeta mer ostört med en undervisning som gynnar elevers lärande och utveckling, skriver debattörerna.
Förskolan är första steget i det svenska utbildningsväsendet. I Trollhättans Stads förskolor arbetar förskollärare och rektorer med analys av barnens resultat och behov, och anpassar utbildningen för att alla barn ska få likvärdiga möjligheter att utveckla sina kunskaper och förmågor. (webb-tv)
The tuition gap between rich and poor families in England has almost disappeared thanks to the government’s pandemic recovery programme, but funding cuts threaten to widen it once more, according to a new report.
Tillsammans med GP:s Adam Cwejman pratar skoldebattören Linnea Lindquist om utmaningar med att allt färre barn kan svenska, om vad hon tycker politikerna måste göra för att förbättra skolan men också om problemen med friskolesystemet. (webb-radio)