Riksrevisionens granskning av likvärdig betygssättning får regeringen att tillsätta ytterligare en utredning – tre år efter betygsutredaren Jörgen Tholin granskat samma sak.
Rektor Linnea Lindquist ger handfasta råd och tips om kompensatoriska arbetssätt i sin nya bok ”Att vända en skola”. Samtidigt uppmanar hon Sveriges rektorer att stå på sig i sin yrkesroll och utkräva ansvaret av politikerna eftersom de ger förutsättningarna för skolan.
Skolan har stora utmaningar med bristande likvärdighet i betygssättningen och därför kommer regeringen att tillsätta en utredning. Det framkommer av en skrivelse som regeringen har beslutat om och som lämnats över till riksdagen.
Om vi börjar fördela resurser utifrån elevernas resultat i stället för utifrån elevernas behov betyder det att de elever som inte kan läsa eller skriva inte kommer få den hjälp de behöver, skriver skoldebattören Linnea Lindquist i en krönika.
Elever med utrikes bakgrund presterar sämre i skolan. Situationen försämras av att många har fattiga, lågutbildade föräldrar. Om detta inte ska leda till lägre tillväxt framöver måste skolan ryckas upp, skriver Carolin Dahlman på ledarplats.
I debatten framstår det som att problemen med skolan är friskolor och konfessionella skolor och att ett förstatligande skulle lösa många problem. Men ser man till historien om hur förfallet började så kan svaret bli ett annat. Professor emeritus Hans-Albin Larsson har ägnat ett helt yrkesliv åt dessa frågor. (webb-radio)
Grundskolans lärare har svårt att klara uppdraget att ge alla elever rätt förutsättningar att gå ut grundskolan, visar en rapport från fackförbundet Sveriges lärare. I måndagens Nyhetsmorgon riktade Johanna Jaara Åstrand, Sveriges Lärare, en fråga direkt till skolministern: ”Vad tänker du som minister göra för att alla elever ska få en ärlig chans att lyckas?”…
Grundskolan har svårt att klara sitt kompensatoriska uppdrag samtidigt som klyftan mellan elevernas förutsättningar växer. Det visar en ny rapport från fackförbundet Sveriges Lärare.(pdf)
Undervisningen har blivit fem gånger svårare under de sexton år han arbetat. Det menar matte- och teknikläraren Bakhtiar Ashnagar, som arbetar i Alby, ett särskilt utsatt område.
Skillnaderna i skolresultat ökar mellan fattiga och rika elever och elever med olika bakgrund. Det visar nya siffror från Sveriges Lärare. "Som lärare så blir man ledsen och frustrerad när eleverna inte får det stöd som krävs, "säger ordföranden Johanna Jaara Åstrand.
Regeringen vill öka likvärdigheten vid bedömning av nationella prov, motverka betygsinflation och minska lärares arbetsbörda. Därför ger regeringen Skolverket i uppdrag att förbereda införandet av central rättning av uppsatsdelarna i digitala nationella prov i svenska, svenska som andraspråk och engelska.