Läsförståelsen har blivit sämre bland Sveriges 10-åringar. Nedgången har främst skett bland elever som inte talar svenska hemma och går i skolor i socioekonomiskt utsatta områden. Det visar resultaten från den stora internationella läsundersökningen PIRLS.
Läsförmågan bland svenska fjärdeklassare sjunker, enligt den globala studien Pirls. Studien bekräftar den bild som Sara Persson, lärare i svenska och svenska som andraspråk har: Att skolan misslyckas i sitt kompensatoriska uppdrag, i synnerhet när det kommer till läsning.
19 procent av alla fjärdeklassare klarar inte av att läsa på en acceptabel nivå. Det är inte konstigt att skolminister Lotta Edholm (L) är bekymrad. Men vad tänker hon göra åt det? skriver DN:s Susanne Nyström.
Läsförmågan hos svenska fjärdeklassare har försämrats tydligt, enligt den globala studien Pirls som görs vart femte år. Hör Pernilla Jonsson, Skolverket, Åsa af Geijerstam, läsforskare, och läraren Stina Solum. (webb-radio)
Det jämlika Sverige är ett minne blott. Barn som inte behärskar språket kan bli förlorare innan de ens satt sin fot i skolan, skriver Ann-Charlotte Marteus på ledarplats.
Skillnaderna i läsförståelse i årskurs 4 ökar mellan elevgrupper och mellan skolor. Det visar den internationella kunskapsmätningen PIRLS 2021 som presenterats idag. Det är de resurssvaga eleverna som försämrat sina resultat mest. ”Sverige som kunskapsnation måste kunna bättre än så här”, kommenterar Ann-Charlotte Gavelin Rydman, Sveriges Skolledare.
Svenska fjärdeklassares läsförmåga sjunker och skillnaderna mellan elever med olika socioekonomiska förutsättningar ökar. Det visar resultatet av PIRLS 2021. "Det här är ett oerhört oroväckande resultat, vi som kunskapsnation måste vända kurvan", säger Per Kornhall, Läromedelsförfattarna.
Den nya Pirls-mätningen visar att läsförmågan hos svenska tioåringar har försämrats sedan senaste mätningen för fem år sedan. Men det gäller även de nordiska länderna och snittet i OECD. "Så försämringen vi ser i Sverige ser vi också i andra deltagande länder", säger Skolverkets Peter Fredriksson.
Läsförmågan bland svenska fjärdeklassare har försämrats märkbart, enligt den globala studien Pirls. Sannolikt har pandemin påverkat resultatet, och framför allt för elever som behöver mer stöd.
Fjärdeklassares läsförmåga sjunker och skillnaderna mellan eleverna ökar. Elever från resursstarka hem ligger på samma nivå som den förra mätningen 2016, medan resultaten sjunker bland resurssvaga elever.
Svenska elever i åk 4 har försämrat sina resultat i läsförståelse sedan PIRLS 2016. Resultaten ligger fortsatt över genomsnittet jämfört med de EU- och OECD-länder som deltagit i PIRLS 2021. Bland de svenska eleverna har andelen lågpresterande ökat medan andelen högpresterande är oförändrad. (pdf).