Klyftorna i i den svenska skolan ökar och socio-ekonomisk bakgrund har blivit allt viktigare för resultaten, det skriver Skolverkets Peter Fredriksson på DN debatt.
Klyftorna i svensk skola ökar, och stödet till dem som behöver det sätts in för sent eller ibland inte alls.För att vända utvecklingen krävs att staten på vissa håll tar ett större ansvar, skriver Skolverkets Peter Fredriksson på DN Debatt.
Skolorna klarar inte att kompensera för elevernas olika förutsättningar, och socioekonomisk bakgrund har blivit allt viktigare för resultaten. Det finns betydande skillnader i tillgången på behöriga lärare, och läromedel saknas i stor utsträckning, skriver Peter Fredriksson, Skolverket.
De flesta skolor fungerar bra och svenska elevers kunskaper ligger generellt sett på en god nivå. Men skillnaderna mellan elevgrupper och skolor ökar och alla elever får idag inte samma möjlighet att lyckas i skolan, visar Skolverkets lägesbedömning.
I land efter land halkar pojkarna efter flickorna i skolan. I Sverige är problemen så allvarliga att det talas om en ”pojkkris”. Ändå lyser försöken att lyfta pojkarna med sin frånvaro. "Trots att vi under lång tid sett denna utveckling, har ansatserna för att förstå skolmisslyckandena från pojkarnas perspektiv varit väldigt små", säger forskaren Fredrik…
Centerpartiet föreslår att skolpengen görs om så att en viss del av den betalas av staten, som en statlig grundpeng och att den viss del fortsatt finansieras av kommunerna. Syftet är att öka likvärdigheten mellan skolor och underlätta för mindre kommuner och privata huvudmän.
I en ny rapport analyserar jag hur den svenska skolans likvärdighet har utvecklats i Pisaundersökningen. Resultaten stödjer inte den negativa bild som målas upp i debatten, skriver forskaren Gabriel Heller Sahlgren.
Samförståndet var stort på Sveriges Lärares debatt i Almedalen på onsdagen – dagens fria skolval och ”kundskola” ger inte eleverna likvärdiga förutsättningar att lyckas. Men forskaren Björn Tyrefors är skeptisk.
Linnea Lindqvist är biträdande rektor och skoldebattör. Sedan 2016 har hon varit rektor på den tidigare problemtyngda Hammarkulleskolan som ligger i nordöstra Göteborg. Hennes ledarskap och framgångar där har gjort henne känd bland skolintresserade över hela Sverige.