I ett alltmer ojämlikt och segregerat Sverige bör föräldrarna blandas in i skolarbetet så lite som möjligt. Det skriver Ann-Charlotte Marteus på ledarplats.
Skolverket får grönt ljus av regeringen att gå in med särskilda insatser i problemtyngda skolor. Skolverket får i uppdrag att sluta överenskommelser med huvudmän för att genomföra insatser på skolor med låga kunskapsresultat och särskilt tuffa förutsättningar.
Regeringen har beslutat att Skolverket ska skriva avtal med skolor där eleverna lär sig för lite. Skolverkets experter ska på olika sätt hjälpa till att göra undervisningen och skolorna bättre. Skolverkets Anna Ekström tror att det är möjligt - men det blir inte lätt.
Staten får ökat ansvar för skolor med dåliga resultat. Positivt, enligt Lärarnas Riksförbund – men inte nog. Förbundet vill se ytterligare statligt ansvarstagande.
Staten ska få ett större ansvar för problemtyngda skolor. Regeringen kommer i dag besluta om att ge Skolverket i uppdrag att gå in med särskilda insatser på skolor med dåliga elevresultat.
Det är nu resurserna måste fram om alla barn och unga skall ha rätt till en likvärdig utbildning – oavsett var i Sverige man bor, skriver Lennart Hellsborn, Lärarnas Riksförbund.
Rika kommuners elever ligger i topp på de nationella proven – ytterförorter och glesbygd i botten. Staten måste ta över ansvaret för skolan från kommunerna, skriver Daniel Riazat, Vänsterpartiets skolpolitiske talesperson.
De skolsystem i världen som är mest jämlika har också högst kunskapsresultat. En jämlik skola som ger alla elever samma livschanser är därför inte bara rätt, det är också smart. Det skriver Aida Hadzialic, gymnasie- och kunskapslyftsminister (S), m fl.
Skolor som har det tufft i Stockholm försämrar sina resultat trots uppsatta mål om att skolorna ska hålla världsklass. Nu får de politiskt ansvariga kritik av stadens revisorer. Stadshuspolitiker pekar på många nyanlända barn – men forskare talar om en bredare segregation som orsak.
Segregationen i Sverige ökar. Och skillnaderna mellan skolor ökar, något som beror just på den ökade boendesegregationen, konstaterade nyligen en grupp forskare från IFAU. Om Stockholm vill ha ”en skola i världsklass”, då börjar det bli dags att ge eleverna rätt förutsättningar, skriver SvD:s skolreporter Maria Sundén Jelmini.