Begränsa överskotten, fördela resurserna kompensatoriskt, blanda eleverna och ge lärarna mer att säga till om. Det är Lärarförbundets politik för en likvärdig skola.
Likvärdigheten i svensk skola brister i den digitala undervisningen. "Kompetensutvecklingen måste tillbaka till akademin", säger ämnesspanaren och författaren Helena Kvarnsell, en av redaktörerna bakom ”Vi får det att funka”.
När Lärarnas riksförbund granskat landets skolor visar det sig att Nacka på ett år klättrar till en fjortonde plats i landet. Värmdö backar till plats 42.
En ny undersökning vad gäller skolan visar på förbättringar i Söderköping. I en kommunranking från Lärarnas riksförbund klättrar man från 229:e till plats 56 – bäst i den östra länsdelen.
"Vi har höjt oss. Det känns jättebra, men det finns saker att åtgärda. Jag vill att vi minst ska ligga bland de trettio bästa", säger Magnus Persson, grundskolechef i Norrtälje kommun.
Det börjar nästan bli en tradition, att lovorden haglar över skolverksamheten i Ydre. Återigen får de en topplacering när Lärarnas Riksförbund rankar landets bästa skolkommuner, och inte nog med det, de är den mest likvärdiga kommunen i landet. ”Lärare och ledning gör ett fantastiskt jobb”, säger den tillförordnade barn- och utbildningschefen Lotta Engdahl.
Skolorna runtom i Örnsköldsviks kommun är relativt likvärdiga. Det är ett av resultaten när Örnsköldsvik klättrar upp på en femte plats i Lärarnas riksförbunds ranking.
Skolorna i landets kommuner är inte likvärdiga. Det visar en ny rapport från Lärarnas Riksförbund. I rapporten rankas också kommunerna. Alingsås hamnar på 34:e plats, Herrljunga på 77:e och Vårgårda på 205:e plats.