Efter stora protester från lärare ökade Stockholm skolbudgeten med över 100 miljoner. Ett litet men viktigt steg, men det kommer inte sannolikt att ske överallt i Sverige, skriver läraren Håkan Karlsson.
Elever ges inte likvärdiga möjligheter att lära sig grundläggande svenska, eftersom undervisningen skiftar i kvalitet. Detta ser Skolinspektionen i en ny granskning. Bedömningen är att totalt 24 av 30 verksamheter behöver utveckla undervisningen.
Elever ges inte likvärdiga möjligheter att lära sig grundläggande svenska, eftersom undervisningen skiftar i kvalitet. Detta ser Skolinspektionen i en ny granskning. Bedömningen är att totalt 24 av 30 verksamheter behöver utveckla undervisningen. (pdf)
Att göra kunskapskraven tydligare är ingen lösning. Alla tusentals olika lärare har egna tolkningar av de kraven, vilket påverkar betygen, skriver artikelförfattarna.
Hammarö kommun hade inför vårterminen 2023 redan en plan för att genomföra interna dialoger om systematiskt kvalitetsarbete i kommunens skolor och förskolor. Så erbjudandet om att föra dialog om kvalitet och likvärdighet i skolan tillsammans med Skolverket och SPSM kom väldigt lägligt.
Det var både goda och dåliga nyheter när Skolverket presenterade den internationella kunskapsmätningen PIRLS 2021 som undersöker läsförmåga och attityder till läsning hos eleverna i årskurs fyra. Faktiskt mest dåliga nyheter. Det skriver NWT Ledarredaktion.
Läsförståelsen har blivit sämre bland Sveriges 10-åringar. Nedgången har främst skett bland elever som inte talar svenska hemma och går i skolor i socioekonomiskt utsatta områden. Det visar resultaten från den stora internationella läsundersökningen PIRLS.
Läsförmågan bland svenska fjärdeklassare sjunker, enligt den globala studien Pirls. Studien bekräftar den bild som Sara Persson, lärare i svenska och svenska som andraspråk har: Att skolan misslyckas i sitt kompensatoriska uppdrag, i synnerhet när det kommer till läsning.
19 procent av alla fjärdeklassare klarar inte av att läsa på en acceptabel nivå. Det är inte konstigt att skolminister Lotta Edholm (L) är bekymrad. Men vad tänker hon göra åt det? skriver DN:s Susanne Nyström.