I Margareta Öhmans liv har leken alltid stått i centrum. Från barndomens fantasivärldar till yrket som förskolepsykolog. Hon jobbar för att värna alla barns rätt att leka.
Lerig, trist och "Sveriges sämsta". Så tyckte klass 4B om sin skolgård när Mitt i besökte Duvboskolans baracker vid Rissne ängar häromveckan. Nu har skolordföranden Ayla Eftekhari (S) sett gården med egna ögon.
Har barns egna spontana, prestationsfria lek kommit i kläm för våra förskolebarn? Till förmån för andra uppgifter som tar bort tid från pedagogerna att närvara i barngruppen? Det undrar Lenah Margård, som har lång erfarenhet som förskollärare och metodiklärare.
Mäthysterin i samhället har nått även förskolan. Nu uppmanas vi att bedöma enskilda barns kunskapsutveckling – det säger jag blankt nej till. I förskolan ska vi ge plats åt barnens lek och undersökande av världen, skriver förskolläraren och bloggaren Linda Linder.
Förskolläraren Anneli Carstensen och hennes kollegor på Inspiratörens förskola i Munkedal hjälpte en grupp med yngre barn att utveckla sin fantasi och börja samspela i leken. Deras medvetna satsning har lett till att barnen i dag längtar efter lek.
Utevistelse i all ära, men under vintern kan det kännas motigt när kylan biter sig fast eller när regnet smattrar i sidled. På Fullersta förskola i Huddinge försöker pedagogerna hitta på stimulerande aktiviteter – oavsett väder.
Vad händer med barns lek och lärande när material och miljö inte längre kommunicerar med barnen lika tydligt? Förskollärarna Fredrik Kahn, Elin Björkén och Eva Lindström diskuterar kodat och okodat i podden Förskolan. (webb-radio)
Förskolorna kunde ha inspirerande miljöer, fyllda av material och möjligheter, men ändå syntes inga barn som lekte och var kreativa. Det säger Erika Wallin, förskollärare och författare till boken ”Förskolans lärmiljöer: att främja kreativitet, lek och lärande”.