Regeringen går på Sveriges Skolledares linje och utvidgar uppdraget till Skolverket om ett nationellt professionsprogram för rektorer, lärare och förskollärare.
Rektorer har inte tillräcklig koll på att eleverna får rättvisa betyg, slår Skolinspektionen fast i en ny rapport. "Vi har stora problem", säger Skolinspektionens generaldirektör Helén Ängmo om betygssättningen.
Han är rektor på Rågsveds grundskola och vill att alla elever ska ha en bra skola – särskilt de som bor i socioekonomiskt utsatta områden. "Min målsättning är att våra elever ska överprestera år efter år. Då kan jag känna mig stolt. Vi klarade det för första gången förra året, säger han.
Ny kulturchef i Norrtälje kommun blir Johanna Djurberg Malm. Hon har bakgrund som både konstnär och formgivare och kommer senast från Stiftelsen Stenebyskolan där hon varit rektor och verksamhetschef.
Regeringen utvidgar uppdraget till Skolverket om ett nationellt professionsprogram för rektorer, lärare och förskollärare. Det innebär bland annat att Skolverket ska lämna förslag om hur professionsprogrammet kan innehålla ett fördjupande kursutbud för rektorer som med tiden kan ingå i en magister- eller masterexamen i skolledarskap.
Skolinspektionen har granskat kvaliteten i rektorers arbete för rättvisande och likvärdiga betyg på 30 gymnasieskolor, både offentliga och enskilda huvudmän. (pdf)
Skolinspektionens granskning visar att det är en utmaning för gymnasieskolorna att säkerställa att elever får rättvisa och likvärdiga betyg. Dessutom pekar flera signaler på ett generöst förhållningssätt i betygssättningen när avvikelser mellan prov och betyg finns.
Sveriges Skolledare välkomnar utbildningsdepartementets utredning för att se över och modernisera reglerna för skolväsendet vid extraordinära händelser i fredstid, krigsfara eller krig. "Utredningen handlar om att säkerställa samhällsviktiga funktioner, där skolledare har en betydande roll", säger Matz Nilsson, Sveriges Skolledare.
Elin Benson är inne på sitt tredje år som rektor på Kunskapsskolan i Uppsala. Här samarbetar personal och elever för att skapa skolans egen kultur. Sedan pandemin lägger hon och kollegorna stort fokus på gemenskapen.
En fjärdedel av lärarna upplever sig utsatta för påtryckningar från rektor att inte sätta F. Det visar nya siffror från Sveriges Lärare. "Ett intrång i den professionella integriteten", säger ombudsman Elisabet Mossberg.