Sjuttio procent av de norska rektorerna beskriver arbetsbördan i sina jobb som ”på gränsen till oförsvarlig” enligt en stor kartläggning av skolledares arbetsmiljö. – Jag förstår att många inte vågar söka anställning som rektor, säger Arnt Jacob Grindheim, rektor i Kristansand.
Rapporten redovisar resultatet av Skolinspektionens kvalitetsgranskning med inriktning mot huvudmäns och rektorers arbete för att öka andelen behöriga lärare. (pdf)
Bara hälften av rektorerna uppger att de får tillräckligt stöd av sina arbetsgivare vad gäller säkerhet, skriver Ann-Charlotte Gavelin Rydman och Matz Nilsson, Sveriges Skolledare.
Vill man minska på lärares och skolledares dokumentationsbörda bör man rensa i styrdokumenten, inte utreda vilka andra yrkesgrupper som ska ha uppgifterna i stället för lärarna, skriver Matz Nilsson och Ann-Charlotte Gavelin Rydman, Sveriges Skolledare.
Semira Mesic är rektor på Näckrosens förskola och Lille Mats förskola i Broby, hon är en av de nominerade i kategorin "årets rektor" som utses på Skolledargalan i Stockholm senare i höst.
Att vara rektor är också att vara elev och sätta sig i skolbänken med jämna mellanrum. Det egna livslånga lärandet är en naturlig del för att kunna leda andra till lärande. I vårt omfattande Tema Rektorsutbildningar visar vi vilka vägar som finns för att utbilda och vidareutbilda dig i din skolledarroll.