Framgångsreceptet för skolan är enkelt: locka unga, begåvade och intresserade människor och ge dem hyfsade löner och fria händer. Lyssna sen till deras idéer, skriver Piotr Gonta, fd lärare.
Skolledarna kan skapa förutsättningar för kollegialt lärande, stimulera lärarna att öka kvaliteten i undervisningen samt förbättra likvärdigheten. Det sa Helen Ängmo, Skolverkets överdirektör, när hon talade på Sveriges skolledarförbunds ansvarskonferens.
I takt med att skolans rektorer professionaliserats har de fått stärkta roller som chefer över lärarna. Samtidigt har de fått svårt att fungera som skolornas pedagogiska ledare och leda det pedagogiska utvecklingsarbetet. Det betyder att en av förutsättningarna för att skolans decentraliseringsreformer från 1990-talets början verkligen skulle lyckas inte uppfylls.
Sju av tio kommunala rektorer anser att de har sämre ekonomiska förutsättningar idag än när de tillträdde sin tjänst. Det visar en enkätundersökning som Lärarförbundet har genomfört.
I november beslöt barn- och skolnämnden att rektorsområdena skulle utökas från 14 till 17. Orsaken är att rektorerna ska ha färre skolor att ta hand om.
Det går utför med den svenska skolan, enligt Pisa-undersökningen som offentliggjordes i december. Bollnäsbördige Martin Vadelius, har som uppdrag att styra skolan rätt.