Linnéa Höljer är rektor på tre skolor i Arboga och deltog under hösten i Skolverkets projekt benchlearning tillsammans med 19 svenska och 20 finländska skolledare.
Många lösningar måste prövas för att komma till rätta med rektorernas pressade arbetssituation. Väl fungerande IT-system är en viktig och av rektorerna själva mycket önskad åtgärd, skriver Diana Broman, Hypergene.
Regeringens särskilde utredare Olof Johansson levererade skarp kritik mot att alltför många huvudmän inte agerar mer aktivt för att ge rektor bättre möjligheter att utföra sitt uppdrag. Sveriges Skolledarförbunds ordförande Matz Nilsson instämmer i kritiken.
Rektorer lider av tidsbrist och prioriterar fel uppgifter. Det visar regeringens rektorsutredning, som föreslår kompetensutveckling för både rektorer och huvudmän.
Trots att de flesta rektorer arbetar upp mot 50 timmar i veckan hinner de ändå inte med allt. Deras huvuduppdrag, pedagogiskt ledarskap, får bara 13 procent av tiden. Nu föreslås att rektorer och skolchefer ska utbildas i hur de bör samarbeta.
”Allvarligast är att rektorer inte har tid för det pedagogiska ledarskapet.” Det konstaterade utbildningsminister Gustav Fridolin när han tog emot rektorsutredningen.
Idag presenterade professor Olof Johansson sin utredning ”Rektorn och styrkedjan” som tydligt visar att rektorernas tid inte räcker till. Lärarförbundet efterlyser skarpare förslag för att ge rektorer rätt förutsättningar.
Många av rektorernas utmaningar kan kopplas till svagheter i den lokala styrkedjan. Det största enskilda problemet för rektorerna är tidsbrist. Det skriver regeringens särskilde utredare Olof Johansson i sitt betänkande Rektorn och styrkedjan (SOU 2015:22) som nu överlämnas till utbildningsminister Gustav Fridolin.
Efter att Lena Baastad (S) fått ett nytt uppdrag ringde utbildningsminister Gustav Fridolin (MP) upp henne. Nu ska de träffas för att prata om skolfrågor.