"Sveriges Skolledarförbund har länge ifrågasatt varför ledarna i förskolan ska kallas något annat än rektorer. Jag är glad att utredaren har lyssnat på våra argument" Så kommenterar Matz Nilsson, förbundsordförande för Sveriges Skolledarförbund.
Barn- och utbildningschefen i Luleå, Karina Pettersson-Hedman, får sparken – med 2,9 miljoner kronor i fallskärm. ”Vi behöver en ny kraft”, säger kommundirektören Mikael Lekfalk.
Onsdagens centrala förhandling om tillsättningen av skoldirektör i Lund avslutades i oenighet. De fem fackförbund som hade begärt förhandlingen gick därefter ut med ett öppet brev med rubriken "Politiker, ta ert arbetsmiljöansvar!".
Rekrytering av den nya rektorn till Jönköping University har pågått under vintern och våren. I maj träffades valförsamlingen som valde slutkandidaten Agneta Marell till ny rektor.
Lyssna, var empatisk och ärlig. Här är några egenskaper du kan jobba på för att bli en chef som ger medarbetarna de bästa förutsättningarna att lyckas. Det kan få hela arbetsplatsen att blomstra.
När förre chefen för barn- och utbildningsförvaltningen i Karlskoga slutade i februari utsågs gymnasieförvaltningens chef Jan Strid till tillförordnad chef medan rekryteringsprocessen pågick. Uppenbarligen gjorde han ett bra jobb, för nu när processen är avslutad står det klart att det är just Jan Strid som ska ta över. "Det är hedrande att de bad mig…
Barnombudsmannen Fredrik Malmberg blir ny generaldirektör för Specialpedagogiska skolmyndigheten. Det blev klart på fredagen. Den första juli efterträder han nuvarande generaldirektören Greger Bååth.
Fredrik Malmberg presenteras idag som ny generaldirektör för Specialpedagogiska skolmyndigheten. "Ungefär hälften av landets skolor är otillräckliga när det kommer till särskilt stöd", säger han.
Rekryteringen av ny förvaltningschef till utbildningsförvaltningen i Piteå är nu klar. Det blir Malin Westling som tillträder som ny chef efter Ingemar Jernelöf.
Det finns ingen enkel nationell lösning för att förbättra förutsättningarna för rektorer. Istället krävs att lärare, skolledare och huvudmän tillsammans ser över vad som behövs förbättras i den lokala styrkedjan, menar Per-Arne Andersson på SKL.