Coronapandemin ökade rektorernas stress och minskade deras arbetsmotivation. Enligt den nya rektorsbarometern försämrades rektorernas välbefinnande i arbetet märkbart under coronatiden. Det är alarmerande men viktiga resultat som kommer fram i undersökningen, säger Kaj Holmbäck, rektor för Donnerska skolan i Karleby och styrelsemedlem i Finlands rektorer.
Fokuserad och genomtänkt organisation, tydliga mål, ömsesidighet och en generös delakultur. Det är faktorer som påverkar rektorernas arbetssituation på ett positivt sätt. Det menar Lars Svedberg , docent och verksam vid rektorsutbildningen vid Karlstads universitet.
Nu säger Ann-Marie Begler upp sig för att ta plats i friskolekoncernens styrelse.Begler, tidigare chef för Försäkringskassan och Skolinspektionen, ville stanna kvar i regeringskansliet – men när regeringen sa nej till att ha Academedia som bisyssla, valde Begler att lämna sitt uppdrag.
Grattis till rektor Semira Vikström, Visättraskolan i Huddinge som i dag tilldelas Sveriges Stora Skolledarpris i samband med Nordiska Skolledarkongressen i Göteborg.
Nätverk för skolchefer, mer skolforskning, men framför allt att Sveriges Kommuner och regioner, SKR, har blivit en viktig aktör i den svenska skoldebatten. Så kan Per-Arne Andersson summera sina dryga tolv på SKR.
Herrestaskolan är hjärtat i Barkarbystaden i Järfälla. Den centrala placeringen är viktig för stadsbilden men ställer höga krav på säkerhet och trygghet.
Ann-Marie Begler, tidigare chef för Försäkringskassan och Skolinspektionen, säger upp sig från regeringskansliet för att ta plats i Academedias styrelse. Hon ville stanna kvar, men regeringen sa nej till att ha uppdrag i en friskolekoncern som bisyssla.
Kommunstyrelsen i Varberg har utsett Carina Uvenfeldt till ny chef för förskole- och grundskoleförvaltningen. Hon kommer närmast från Gislaveds kommun där hon är barn- och utbildningschef.
Semira Vikström, rektor på Visättraskolan i Huddinge är årets pristagare av Stora Skolledarpriset. Det delades ut på tisdagen på Nordiska Skolledarkongressen.
När skolchefen blev reglerad i skollagen skickade lagstiftaren med en uppgift: Huvudmannen ska utse en skolchef som ska biträda huvudmannen med att tillse att de föreskrifter som gäller för utbildningen följs i huvudmannens verksamhet inom skolväsendet. Har den statliga regleringen haft någon betydelse?