De politiska partierna tävlar i satsningar på allmän läxhjälp för att öka likvärdigheten i skolan. Men när läxhjälp blev obligatoriskt för de norska skolorna, blev resultatet det omvända.
Många läsare som hört av sig till SvD.se delar bilden av det saknas en tillräcklig uppföljning av läxorna i skolan. – Meningslöst om min son inte får feedback, skriver en läsare.
Svenska lärare arbetar fel med läxor, enligt en nordisk forskarrapport som SvD tagit del av. Utbildningsminister Jan Björklund tycker att lärarna måste ta tillbaka katedern – något sossarnas skolpoltitiske talesperson Ibrahim Baylan är mindre intresserad av.
Finska lärare följer upp de läxor de ger och diskuterar dem i klassrummet. Det görs betydligt mer sällan i Sverige och Norge, vilken delvis kan förklara skillnaderna i ländernas kunskapsresultat. Det visar en forskningsrapport.
Lärarna måste ge mer katederundervisning. Det är bristen på detta som gör att svenska lärare idag inte kan ge läxor, enligt utbildningsminister Jan Björklund. Själv vill han se fler läxor i den svenska skolan – inte färre.
Svenska lärare är för dåliga på läxor och det är en av förklaringarna till att de svenska eleverna klarar sig allt sämre vid internationella jämförelser. Hör Magnus Blixt, lärare på låg- och mellanstadiet på Skapaskolan i Huddinge. (webb-radio)
Genom att filma sina genomgångar och istället ägna lektionerna åt diskussioner och fördjupningar, vände Daniel Barker upp och ner på sin undervisning. Resultatet blev mindre läxor, bättre kontakt med eleverna – och kanske bättre kunskaper.
Svenska skolresultat rasar i internationella jämförelser. En nordisk rapport visar nu att svenska lärare arbetar med läxor på fel sätt. I Finland diskuteras läxan nästan alltid i klassrummet, medan uppföljningar oftast saknas i Sverige.
Finns det stöd i forskningen för att läxor förbättrar inlärningen? Lärarna Stefan Wennberg och Magnus Blixt debatterar läxornas vara eller icke vara. (webb-tv)